AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.084

KOnstigt kolvrings GAP

Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Hej håller på att turbokovertera en m20b20. Ska Svarva kolvarna, så jag kollar igenom motorn. Alla lager också var fina så dom får sitta kvar. Men jag funderar på en sak, när jag plocka isär motorn så var kolvarna och förbränningsutrymmet belamrat med någon seg olje, likaså insuget var helt skitigt.

Då funderar jag på om det är kolvringarna som är kass och måste bytas bilen har endast gått 11 tusen mil och cylinderlopena är skit fina.

Tog och mäste kolvgapet också det var 0,55mm på övrekompringen.

Dom var så dyra så¨jag vill inte byta dom i onödan.

Älska ofta men gift dig aldrig!
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
sotet i insuget kommer oftast från vevhusventilationen och är inget att oroa sig för !
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Nej ok då är det problemet borta.

Men nu till kolvringarna gapet var somsagt 0,55mm, och i haneys-boken (jag vet jag har stavat fel), Stod det att det skulle vara 0,04mm-0,07mm kan detta stämma. Isof är väl mina kolvringar helt åt helvete!!.

Men jag komp testa den innan jag plocka isär då va allt bra.

då har du läst fel! gapet ska va 0,5mm
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Du behöver inte oroa dig över gapen tror jag.
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Nej jag har inte läst fel, isof står det fel i boken. Men är det ingenfara att låta bli att byta kolvringarna då eller?

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Jag kör 0,50mm på mina nya ringar på min M20..
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Men är det någon som har haft isär motorn, och sedan monterat ihop den med samma klovringar. Hur funkar det, dom måste juh slita in sig igen...eftersom dom antagligen inte kommer på samma ställe?!

plockar man isär en motor så märker man saker å ting så det hamnar på rätt plats när det ska ihop. såvida man inte ska byta ut det.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Att märka ringarna när man plockar i sär motorn verkar rätt onödigt.. Skulle tippa på att dom "vandrar" i kolvrings spåret när motorn är i gång. Om du inte tänker hona loppen så behöver du väl knappast byta ringar heller om dom är OK.
inte märka ringarna, men han kan ju se till att kolvarna hamnar rätt å att alla lager kommer på rätt ställe. men det kanske han tänkt på redan
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
Klart jag märker upp alla lager och kolvar osv. Men det går inte märka hur kolvringarna ligger i spåren på kolven.

det behövs inte, tror inte det gör nåt om dom inte hamnar på samma kolv som förr heller
Visa användare
154
ihlberg
Bmw 320 E36 -97
Bmw 320 E30 -89
NEj ok. Men nu när jag inte byter ringar. Är det bra eller dåligt att hona cylinderna då?

ser loppen fina ut så låt bli.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.