AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.343

Är Bmw dåliga bilar?

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hejsan!
Har själv köpt en bmw 325i-93:a i sommar efter ett antal års upphåll med Volvo och Renault. Man får intrycket i många trådar att det bara är problem med bmw, jag fårstår att man startar en tråd när man har någon form av problem med bilen...det har jag själv gjort. Men för tusan jag har en bil som är 12 år gammal och har gått 17500 mil det blir förslitningsskador och det får man räkna med, så blir det på alla bilar.

Fick höra av en kompis att han drar sig för att köpa bmw efter han har varit in och tittat på forumet... det verkar vara mycket problem med dessa bilar sa han. Inte mer än vanligt sa jag.. jag tillade att vi bmw ägare gärna delar med sig våra efarenheter av bilarna än andra bilägare.

Så jag tror vi får börja att dela med oss dom positiva delarna också med att äga en bmw.

Själv tycker att det är fantastiskt att ha 192 hp under huven med en underbar väghållning och komfort, bensinförbrukning långt under litern landsvägskörning, krockkuddar, ac mm, i en 12 år gammal bil. Bilen ligger i nivå med många andra bilmärken som är 7-8 år yngre, fast priset jag gav för bilen är mycket lägre.

Så skavankerna så kommer tar jag med ett leende....nästan :-)

BMW ÄR BRA BILAR
Påpeka för din kompis att det nästan bara är ägare med problem som gör inlägg, som du själv är inne på, man skriver inte ett inlägg om bilen går som en klocka. Detta gäller ALLA bilforum, inte bara BMW, och man kan inte dra några långtgående slutsatser rörande bilens tillförlitilghet utifrån ett forum.

BMW har bra tillförlitilighet, inte i klass med japanska bilar, men bättre än genomsnittet. Det finns måndagsexemplar från alla biltillverkare, även BMW. Volvo och Saab har haft problem med första årsmodellerna av i princip alla modeller de tillverkat, men det är accepterat och inget som skrämmer bort folk från de bilarna.

Kanske är det så att BMW har oförtjänt hög status, att man tror att man ska få en perfekt bil bara för att priset är markant högre än för motsvarande Volvo eller Audi av samma årsmodell. När jag körde BMW fick jag intrycket av att arbetskamrater som inte var så bilkunniga trodde att alla BMW-modeller gör 0-100 på 5 sekunder och kan köra 250 i hårnålskurvor ... :-)
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
När jag körde BMW fick jag intrycket av att arbetskamrater som inte var så bilkunniga trodde att alla BMW-modeller gör 0-100 på 5 sekunder och kan köra 250 i hårnålskurvor ... :-)

Gör inte alla BMW:er detta, det gör min...:-)

Jag har kört och ägt många bilar, jag kör mycket i jobbet, där det blir mycket hyrbilar. Som sagt så har jag tidigare ägt en hel del BMW bilar, därför blev valet enkelt när jag nu stod i valet och kvalet mellan en ny tjänstebil som kostar multum i förmånsbeskattning eller använda en bil privat. Men andra ord det ska vara roligt att åka och köra och förhållandevist billigt med komfort och säkerhet, så det vart en BMW till ett bra pris som uppfyller det jag kräver.

BMW har en status om sig att kosta mycket och gå fort, men samtidigt ha en hög komfort och tillförlitlighet även långt ner i årsklasserna, det jag är lite orolig för är att många blivande BMW-ägare går in på dessa forum och läser inför ett bilköp, (jag gjorde det) och får bara se det negativa av bilarna. Jag vet att forumens huvudsyfte är till för att dela med sig av efarenheter och problem.

Det jag menar är köper man en bil oavsett modell som är 10-15 år så är dom inte felfria. Och att man ibland bara kan starta en tråd där man tar upp det positiva...eller är jag fel ute.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Att man tror att det finns mycket problem med BMW, bara för att autopower är ett levande forum är att dra förhastade slutsatser.

Men samtidigt förstår jag den oinvigde, eftersom det inte finns lika bra forum/siter som handlar om andra märken är det lätt att tro att vi diskuterar så mycket bara för att vi har väldigt mycket problem med bilarna.

Fördelen med att läsa på forumet och få sina frågor besvarade innan man köper BMW är att man slipper en hel del överaskningar. Att köpa andra bilar blir som att "köpa grisen i säcken" i jämförelse.

Sedan om BMW håller högre kvalitet än andra bilar skall jag låta vara osagt. Det beror lite på vad man väger in i begreppet.
Jag kommer förmodligen inte att köpa BMW nästa gång, men det har inte med autopower att göra...

/Erik
BMW håller knappast japansk kvalitet, men det gör inte Volvo med flera heller. Min kompis nyinköpta splitternya V50 disel har fått bogseras tre gånger redan och han har haft bilen i två månader. Han är inte allt för glad om man säger så. Det var samma visa med hans V40 som också var fabriksny. Så kontentan är att svensson har fel. ;)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Nä jag tyckert inte att bmw är dålig bilmärke. Dom är som dom flesta väl! Men definitivt roligare att köra! Har faktiskt inte haft några som helst problem med mina 3 bimmer. Det är väl mer slitagedelar man byter som bromsklossar vindrutetorkare service osv. Jag har faktiskt bara positiva tankkar om bmw. Som sagt finns det en hel del måndagsexemplar kan jag tänka mig men det gäller väl alla märken! Och forumet är ju till för att lösa problemen man har. Fungerar bilen så brukar man inte skriva nya inlägg utan det är tvärt om.

MvH Bmw 4-ever
ba
4
backwheel
328i M Coupé -95
jag köpte en bmw 325i -93 nyligen och jag är mer än nöjd med bilen. som standard finns el-hissar,ac, airbag 192 hk, åkkomfort och framförallt körglädje! och detta i en 12 år gammal bil! har haft ett fel på bilen och genom detta fantastiska forum fick jag genast tips på problemet och fixade det kostnadsfritt!
jag tycker alla är trevliga och hjälpsamma på forumet och jag tror inte det finns många andra märken som har sådan entusiasm på sina hemsidor.

BMW 4-ever

burn rubber not your soul
parolof
har haft min återfalls BMW i ett år snart och det enda jag behövt byta är tändstift,olja,filter och en spindelled, inte så illa:-)
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Det här forumet är väl en anledning att äga BMW, eller?
Har aldrig hittat ett bättre forum än detta. Har man ett problem så har man ofta flera träffsäkra svar inom några timmar som säkerligen besparat många BMW-ägare dyra verkstads besök!
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Håller med er alla....detta forum är kanon. Har också haft en del småproblem och fått hjälp direkt. Har haft bilen ca 2 månader nu och är helnöjd, även varit ut på en hel del långresor i sommar, bilen funkade klocka... det jag blir imponerad av är ligger man och marschar mellan 100-120 så drar den ca 0,8/L mil. Det dyraste jag har införskaffat är en extranyckel...1350 spänn för en nyckel, försäljaren på BMW skruvade sig lite när han sa priset...och mumlade nånting om infrarött centrallås och att nyckel är kopieringsskyddad och beställd från Tyskland. Men å andra sidan så kostar en ny nyckel till Renault ca 800 spänn. Och nyckeln till BMW:n är mycket snyggare :-), så det är taget.
Visa användare
586
wdac
325i -05
har haft lite strul med min nuvarande men nu när det är fixat så är jag mer än nöjd med mitt köp, mest missnöjd med att tidigare ägare inte har vart ansvarsfulla å tagit hand om den.. men nu så nu är den kanon :) bara lite små detaljer så som vita blinkers å rostfri dämp som ska på snart för dämpen är lite muckig men inget fel på den :) å ja väntar på mina OZ splitt fälgar oxå :)

BMW Williams F1 Team.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.