AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
785

Långsam uppvärmning av kupén

ka
5
kandersbs
BMW 518i 1995
Sommare är snart slut och jag måste åtgärda värmen i min BMW 518-95. AC fungerar ej sedan länge och jag hade tänkt nonchalera detta men jag har svårt att få upp bra värme i bilen. Det tar minst en halvtimme innan kupén blir varm. Motorn blir varm snabbt så termostaten verkar OK. Kan någon hjälpa mig med lite "brain storm" om vad det kan bero på.

Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Jag vet om värmesystemen i våra bilar skiljer sig, men en sak som hjälpte för mig var att byta microfilter till kupéluften. Det var igensatt med en massa löv, och dessutom satt locket till filterhuset på trekvart, så varmluften smet ut fel väg (bakom panelerna istället för munstyckena).

En annan sak jag hittade i min bil var att givaren för lutftemperaturen i kupén, som i min bil sitter bakom ett litet galler i panelen, var helt omsluten av en stor dammboll.

Efter dessa åtgärder blev det betydligt mysigare i min bil.

Resten blir vilda gissningar: Är tempgivaren till klimatanläggningen slut? Fungerar kupéfläkten som den ska? Kan du följa väremledningarna till kupén och känna om de är varma? Fel på värmereglagen i panelen (mekaniskt eller elektriskt)?

Lycka till

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
oj, det blev fel, jag menar givetvis :

Jag vet INTE om värmesystemen i våra bilar skiljer sig, ...

/Anders
ka
5
kandersbs
BMW 518i 1995
Tack för tipsen!

Jag skall börja med att kolla microfiltert. När jag tänker efter så blir det ofta väldigt varmt vid mitt högra knä mot panelen. Kanske smiter luften ut fel? Jag vet inte var luftgivaren eller tempgivaren sitter men får försöka hitta någon verkstadsmanual.

Hälsn
Anders
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Prova först genom att stänga mittersta skjutreglaget och sätt tempreglaget för förarsidan på maxvärme. Sedan kan du prova med mikrofiltret, byt det om du inte vet när det gjordes senast.

Tyvärr är det lite dålig värmekapacitet på E34 518i, eftersom motorn genererar så lite värme (pga av låg bränsleförbrukning). Dock låter det som om din är ovaligt långsam, eller att du inte har ställt in reglagen rätt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.