AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.590

Handbroms på e46, dragit åt för hårt ?

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Undrar om man kan endast dra åt handbromsen när man tar bort damasken från handbroms spaken o skruva fast lite mutrarna eller måste man göra nåt vid bakdäcken !?!? har endast skruvat fast lite mutrarna men det hörs nåt konstigt ljud från bakdäcken,
nån som vet vad det kan vara ??

BMW - Bil Med Wingar
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag bytte nyligen bromsskivor bak på min bil och då ställde jag om handbromsen innifrån bilen, alltså tog birt damasken och skruvade på tills den kändes bra. Besiktigade bilen efteråt och den var perfekt!

------
Länk
Länk
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Jag har också tänkt byta bromskivor bak men vågar inte ge mig in på det eftersom jag kan inte mycket om bildelar, är det svårt !?!? samt ljudet har försvunnit nu efter att jag tryckt ut lite den metal ringen som sitter nära bromskivorna, tror att det kanske va den som tog i bromskivorna som skapade ljudet,,,men jag vill gärna byta bromskivor men vet inte riktigt hur man gör, samt tänkte på bromskivorna i Biltema men har hört så mycket dåligt om de så att jag vet inte, finns mekonomen också men är det också dåliga !?

BMW - Bil Med Wingar
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nej det är inte svårt, men det är lite krångligare och byta bak än fram pga av handbromsen, så var det i alla fall på min. Jag hade lite svårar och få ut de gamla skivorna bak. Men sen släppte jag på handbromsen och då kom de ut lätt.

angående skivorna från BIltema finns det några länk här. Jag har skivor från bIltema fram och har haft de sen 2004 maj/juni och de fungerar perfekt! Men köp inte bromsbeläggen från Biltema, utan autoexperten eller BMW!

------
Länk
Länk
Hur vet du att dina B-tema skivor fungerar "perfekt"? Har du provat med andra på sistonde. He, he... ;)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
PowerMac//

Eh? Genom att bromsa med de i över 1 år! Hur så?

------
Länk
Länk
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Alltså det med biltema tror jag är en myt eftersom , bara för att de är billiga och håller ca 3 år så tror folk de är dyra, men vad hade ni vetat om detta !!!...

Har en vän som tidigare arbetat som mekaniker på BMW firma, han nämnde att deras BMW så kallade orginal tillverkades i ASIEN sedan när containern med delarna kom till SV så byte man kartong till BMW kartong och sålde varorna till kunder via butikerna....och de som tillverkades var också utav det billigaste materialet....känner många som har bmw som är jätte nöjda med BILTEMA efter ett par års användandet utav deras delar...

BMW - Bil Med Wingar
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Menade dåliga med dyra !!! skrev fel ...

BMW - Bil Med Wingar
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kör på det Bil_Med_Wingar är du inte nöjd kan du alltid byta ut dem, jag menar de kostade ju inte så mycket. "PowerMac" skäms för Biltema för att då kanske folk tror att han är fattig trots han kör Beeeeeee eeeeeeM Weeeeee:)

------
Länk
Länk
B-tema heter det ju. ;)
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
hehe Grodan Du har fullt rätt, jag menar 249:-/Bromskiva bak är inget att fundera över, samt räcker de 2 år så är jag ändå nöjd,,, ska köpa de imorgon o prova de....

PowerMac. Det heter Biltema....

Jag återkommer med svar gällande bromskivorna, men jag tänkte kan man göra det i vanligt garage !?!? lyfta bilen, men då måste handbromsen vara fri, kan man lägga i 1:ans växel o ha det som broms för att sedan lyfta bilen !?!?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
PowerMac//

På samma sätt som det heter Hizballahrot! :)

------
Länk
Länk
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Rekommenderar INTE att enbart justera handbromsen uppe vid vajrarna. Till slut, när du justerat några gånger, kommer du att knäcka "lekaren" som sitter i handbromsmekanismen. Man måste justera ut backarna med trissan som man kommer åt genom skivan först, INNAN man justerar vajerspelet.

/Krille

Min bil: Länk
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Hejsan Rollof

Har du någon länk som kan visa hur man gör med backarna !?!

BMW - Bil Med Wingar
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Bil_Med_Wingar:
Tyvärr inte, men det är enkelt.

Börja med att släppa på vajrarna inne i bilen, alltså skruva ut muttrarna så långt det går.
Sen hissar du upp båda bakhjulen, och tar av ena bakhjulet.

Pressa in kolven i bromsoket så att inte beläggen ligger på.
Med en lampa letar du sedan (genom ett hjulbultshål) rätt på ett litet "kugghjul" som du justerar ut backarna med, tills dom är PALL. Sedan släpper du ett eller två snäpp på "kugghjulet så att backarna släpar lite grann när du snurrar skivan.

Sen är det bara att dra spaken i bilen 4 hack, och justera tills det blir pall, och kolla så att handbromsen verkligen släpper när spaken är nere.

Lycka till!

/Krille

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Krille:

Aa har bytt nu mina bromskivor och det gick bra förutom att de hade rostat fast och det tog en tid till att få bort båda 2,,fick slå med hammare o spraya medel,,,även när jag skruvade loss backarna så satt de fast som attan,,,men efter lite slit o slag så fick jag loss de,.,,,

Så att nu får jag se hur bra Biltemas skivor är,,,,
Tack till alla inlägg som hjälpte mig med bytet, tack ska ni ha...

BMW - Bil Med Wingar
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Bil_Med_Wingar:

Bak brukar det väl funka rätt bra med Biltema, värre fram tror jag...

Skönt att det gick tillslut iaf

/Krille

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Rollof//

Mina skivor fram är från Biltema (Believe it or not:) och har kört med de i över ett år nu och än så länge håller de BMW-"klass"

------
Länk
Länk
Ro
200
Rollof
316i -98 E36
Grodan:

Just det som är bekymret med Biltema, vissa grejer håller utan tvekan BMW Original-klass, medan vissa är rena skrotet i princip...

/Krille

Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Aa det stämmer nog, fick höra från en vän att de flesta delarna är tillverkade av samma företag samt samma material som till mekonomen MEN att deras verktyg så som skruvar, skiftnycklar , m.m är inte av det bästa och är inte att rekomendera...för andra....d.v.s biltemas...

BMW - Bil Med Wingar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.