|
|
|
|---|---|
|
Hej. När jag ballanserar till vänster sida i bilen försvinner basen. Den kommer tillbaka när jag centrerar ljudet eller ballanserar till höger. Är slutsteget paj på en kanal? Steget är ett tvåkanaligt ställt på mono så frågan är om bara en kanal driver bägge mina två 12-tummare? BMW - För att det känns rätt! | |
|
Du har fasfel.. Du har alltså vänt plus o minus fel... Alltså plus och minus olika på vardera högtalare... Koppla rätt ska du få se att det blir fart på grejorna... _______ /Chrille |
|
|
Oj.. fel skrivet av mig.... Läste ditt inlägg lite snabbt... Nytt svar: Nej, tror det är helt rätt.. Ljudet plockas endast från en kanal... Dock används effekten från båda fattade det som att du fick mindre basnär du hade ballansen i mitten... :) inte lätt när man är morgon trött! :) _______ /Chrille |
|
|
Hur har du kopplat basarna till steget när du kör steget i Mono?? 1 eller 2 RCA med inkommande signal?? Sub eller full range från headuniten?? Kanskke behöver du en Y förgrening på inkomande signal?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har alltså ett tvåkanaligt alpine V12-steg på 2x750W. Ena kanalen är kopplad till en 12:a och den andra kanalen är kopplad till den andra 12:an. Enkelt. Dvs. varje kanal driver en 12:a. Sedan kan jag ställa steget på "1+2" "Stereo" samt "Mono". Jag har då ställt steget på mono för att inte få stereoljud på basarna. De ska ju spela lika mycket/samtidigt hela tiden oavsett hur stereobilden ser ut. Har provat de tre inställningarna var för sig nu i morse och ingen av inställningarna förändrar ljudet så länge ljudet är centrerat (Helt ballanserat). Ballanserar jag istället vänster upphör ljudet vid inställningen "mono" men återkommer om jag ändrar till "Stereo" eller "1+2" dock bara en av basarna (Den vänstra). Bägge kanalerna verkar ju fungerar under inställningen stereo. Kanske ska det vara så här i mono? Ska jag ändra till 1+2 kanske? Då spelar bägge basarna men inte i stereo? Så ska det nog vara? Kom på det nu! Sticker ut och testar! / J BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Hej igen. Nä det måste vara så steget ska vara inställt! I läge "Stereo" spelar givetvis basarna eller om man väljer koaxialare i stereo. I läge "Mono" ska steget stå om man kör en bas. I läge "1+2" ska steget stå om man kör två basar men basarna spelar inte i stereo. Tack för hjälpen!! / Jonatan BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Då har du ju kopplat galet!! Mono torde väl innebär att steget lämnar effekt mellan + på ena kanalen och - på den andra ( se stegets manual) 1+2 är nog det du skall köra på då det borde vara mono signal i bägge kanalerna ( åter: läs manualen) Annars skall du nog köra på Mono och Serie/paralell koppla basarna ( om steget nu orkar det ( igen: läs manualen)) Annars kör du bara i stereo läge och ansluter en Y kabel på ingången dvs samma signal på bägge kanalerna Skall se om jag hittar en online maunal att läsa... Lycka till!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jo nu spelar det med inställningen "1+2" och det verkar OK. Bas hela tiden. Tack för tipsen!! / Jonatan BMW - För att det känns rätt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.