AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.316

Airbag lampan lyser ibland

Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Jag har ett litet underligt fel på min bil. Airbag lampan kan börja lysa lite då och då. Det händer vid körning och den är aldrig tänd direkt vid start. Sedan så kan den tändas under körning och vara tänd några minuter för att sedan slockna. Är Airbag lampan tänd när man stänger av bilen så lyser den inte vid start av bilen igen. Så det är inget konstant fel. Det jag har upptäckt sedan är att farthållaren inte fungerar när Airbag lampan lyser.

Vad kan det vara för fel tro?
je
211
jensa78
523i -97
Förmodlingen är det något fel på airbagsystemet

Gör en diagnos på BMW så får du reda på vad exakt som är fel
Ar
21
Arly
320i-06 E91
Har själv haft en 523-97 där airbaglampan lyste
felet var kabeln under förarsätet. Där blev glapp
i kabeln när man flyttat sätet fram o tillbaka.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det där när airbaglampan inte tänds konstant vid fel och glappar är ovanligt, men iom att du har fel på farthållaren samtidigt så misstänker jag att felet sitter i släpringen i rattnavet som inte är direkt ovanligt och kan ge lite "orimliga" fel.
Alla andra glapp och avbrott under stolar sätesbelastningsensor ger konstant airbaglampa.

///MVH Hasso
Länk
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Tack alla för tips och råd. Men nu lyser lampan konstant. Man ser att den lyser lite svagare ibland och starkare ibland. Sedan så kan den blinka till ibland lampan. Nu lyser lampan hela tiden fast man har stängt av bilen. Farthållaren fungerar inte heller och ibland så fungerar inte något på mulitiratten förutom vxl knapparna på baksidan. Så det kan nog vara som Hasso säger att det är släpringen i rattnavet. Hasso vet du hur mkt det kostar att reparera en sådan sak mellan tummen och pekfingret?

Mvh

Gorgonit
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Törs inte svara på detta då jag förmodar att du har någon annan typ än standard släpring pga "årorna" på ratten.
En standard 7 polig släpring för M-multifunktionsratt ligger på ca 1000 lappen.
Jag hade en gång en länk till reserdelskatalog eller nått likande till Alpina med den tycks ha försvunnit

///MVH Hasso
Länk
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Jag vill bara meddela att det kostar 2000kr att byta på en BMW verkstad. Det var inte så farligt tycker jag om det kostar ca 1500kr för en vanlig BMW 5 serie.
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej Hasso

Hade den inne på BMW verkstaden idag och de skulle byta släpringen i rattnavet. De beställde en del som de trodde skulle passa men tyvärr så gjorde den inte det så de skall nu leta efter rätt variant. Men de visste inte om det var släpringen som det var fel på. De ville ha in den igen för att felsöka mer.

De fick ut detta från felminnet.

13 Spänningsförsörjning klämma R defekt

Fel identifiering:
Felet föreligger inte för närvarande.

Felet har uppstått flera gånger.

Felets art:
Avbrott

Fortsatt felsökning:
Prova defekt spänningsförsörjning klämma R.

Anvisning:
Felet lagras om klämma 15 (tändningsnyckelläge 2) identifieras "TILL" vid klämma R (tändningsnyckelläge 1) "FRÅN".

Vad tror du om den felkoden Hasso?
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Jag lyfter denna tråd igen . Jag skulle verkligen behöva ett svar om någon har ett vettigt sådant på detta felmeddelande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.