|
|
|
|---|---|
|
Har en fundering kring entusiastförsäkring,jag har läst ett antal annonser på bla. BMW M3,M5 där säljarna skriver att försäkringen går att överlåta till nästa ägare. Bilen är ju försäkrad på det viset och har då klarat bolagets krav,visst..men kan det vara så enkelt? Tycker det låter skumt!kanske ett säljknep då det är svårt att sälja M bilar mkt pga just försäkring. Vad jag hört så är det i princip omöjligt att få en M bil entusiastförsäkrad och då skulle ju en bil som är godkänd och försäkrad vara en guldklimp!Om det gick att "ta över" försäkringen... Just real M-power | |
|
På mitt bolag försäkrar man bilen baserat på personen lika mycket som på bilen. Därmed skulle det vara omöjligt att överlåta försäkringen, speciellt i och med de tuffare reglerna. Men, det finns bara ett enda sätt att ta reda på det, ring bolaget som bilen är försäkrad på och fråga! /Marcus |
|
|
Absolut,du har så rätt..att själv fråga dom som vet är ju naturligtvis bäst! Tänkte bara höra om någon mer reagerat på dessa annonser eller till och med "tagit över" en försäkring! Jag vill ju använda en M bil som en ren nöjesmaskin 500 mil är i minsta laget:( men annars så tycker jag att dessa bilar är entusiastbilar,vill man åka fort till och från jobbet så skulle jag välja en 540i tex. Just real M-power |
|
|
Kör inte min bil så ofta men när det väl blir brukar det bli lite längre sträckor som när jag var uppe i Karlstad på M5 E34 träff. Den resan blev 100 mil t.o.r. Lite trist att en femtedel av ens "årsförbrukning" går åt... Personligen skulle jag inte vilja köra M5:an var dag, då hade man vant sig och tröttnat. Men jag tycker dock att LF borde vara generösare med "extramil" om man i huvudsak har bilen till träffar o.s.v. Sjöberg |
|
| sjoberg - vad betalar du för din entusiastförsäkring? Och hur mycket får du köra, 500 eller? Vilka krav har LF? | |
|
Följade gäller mig för en sån försäkring hos LF: *Måste vara i fint skick, bilder krävs! *Måste ha den inlåst i eget garage. *Måste ha en bruksbil, tjänstebil går bra. Sedan är det lite olika beroende på värdet... Med min värdering (70.000 :-) krävs även: *Immobelizer *Märkta rutor *Brandsläckare *Godkänd rattkrycka Tror det var allt... Helt rätt, milantalet är 500 Det bästa av allt, det kostar bara 1169:- för helår. Tror nog inte man kan "överlåta" en EF men det underlättar säkert om bilen varit EF av föregående ägare!! Sjöberg |
|
|
Värdefull information, stort tack sjoberg. Angående inlåsning: vet du om det måste det vara mitt eget garage? Låt säga att jag hyr garage av en granne längre upp på gatan ... Hmm, måste nog höra av mig till LF för att få till det. Nej, jag tror inte heller att man kan "överlåta" en EF. Däremot så underlättar det säkert för nästa ägare eftersom flera av detaljerna i din lista rimligen redan är uppfyllda, och därmed snabbas processen på. |
|
| För entusiastförsäkring krävs att bilen är ÄLDRE än 20 år numera sen årsskiftet 2004/2005 | |
|
Måste INTE vara i eget garage, Lf har det så att är det ett "publikt" garage med under 8 bilar är det ok. Annars måste man skicka in fotodokumentation och massa övrigt info om garageägare osv. Dock måste man alltid ange adressen där fodonet är uppställt. Övrigt info: Kopierat från inlägg av Ando i en annan tråd, hoppas det e ok;-) "De nya direktiv(gällande from 1/4) som kom från LF angående entusiastförsäkringarna innebär att LF "Centralt" uppmanar länsbolagen att vara ytterst "uppmärksamma" när de ska entusiastförsäkra en bil som är nyare än 20 år. Detta innebär inte att det är 100 %omöjligt att entusiastförsäkra en sådan bil . Tex en Alpina av äldre modell (E24 , E28, E30 ,E31, E32 , E34 och E36) är fortfarande helt ok , förutsatt att alla övriga krav uppfylls." Dvs, att få tex en M5 E34 godkänd idag är mycket svårt!! Sjöberg |
|
|
Entusiastförsäkring är enligt min uppfattning mer en fråga om försäkringstagaren än om bilen. Jag har en 318 is -90 som är entusiastförsäkrad. När jag träffade besiktningsmannan var han inte intresserad av bilen, att skicket var bra, kunda han se direkt. Men i övrigt var han inte intresserad av bilen. Istället intervjuvade han mig... Rätt person kan säkert få igenom en M3:a som entusiastbil. Samtidigt kan en annan person bli ratat med 2002:a. Några tips som inte framgår av de "allmänna anvisningarna": Var över 30 Ha inte några fortkörningar etc på ditt samvete Bo inte centralt i storstäder Ha eget garage Var med i BMW CS Ge ett i övrigt skötsamt intryck Ta gärna med en välskött pärm med alla papper uppklistrade i. E |
|
|
Varför har ni entusiastförsäkrat era bilar egentligen? För att EF en bil så tycker jag själv att bilen verkligen ska vara en speciell bil, typ samlar bil eller så.. o inte en dussinbil. Verkar vara så att många försöker få sån försäkring på sin bara för att få billig försäkring? Sen att om dom har en gräns på 500 mil så får man väl hålla sig inom den gränsen eller annars skaffa en "vanlig" försäkring? mvh Daniel |
|
| Varför entusiastförsäkring? Tja, jag är trött på att min fru kör sönder våra lättmetallfälgar på trottoarkanterna. Att ungarna spiller glass i taket (!) ... dörruppslag på IKEA:s parkering. Därför är tanken att vi istället skall ha en bruksbil (att gå året runt) och en entusiastbil (att gå på sommaren). Och entusiastbilen skall vara i snuskigt bra skick - att finköras på söndag morgon kl. 05.30 på en kurvig väg mellan Mariefred och Björnlunda. Utan fru och barn (möjligen till någon bilträff då ...). Den behöver inte rulla mer än 500 mil per sommar. En original M3:a i toppskick från 97 är knappast en dussinbil, även om den är vanligare än en T-Ford. Jag tycker det är fullt rimligt att kunna entusiastförsäkra en sådan bil, förutsatt att jag (och bilen) uppfyller vissa grundkriterier. Billigare? Visst, jag tycker inte om att betala 10.000 kronor för 500 mils körning. Strålande att försäkringsbolagen "belönar" entusiaster. | |
|
"E" Då har du haft tur och haft en riktigt bra försäkringsman. Håller fullständigt med dig när du skriver att personen som äger bilen är viktigare än själva bilen. Tyvärr är det dock mycket få försäkringsmän som delar dessa värderingar... F.ö tycker jag att "Mixtus" inlägg är helt rätt resonerat. Sjöberg |
|
|
Känns lite som vi glömt tråden:) Men tack för alla inlägg Jag tycker att en M5 eller M3 Alpina osv är en entusiastbil,inget jag skulle köra med på vinter tex. Fast jag förstår att det finns folk som tycker att en M3 är en busbil som bara ska härdas o inte är nått speciell (kanske beror på plånbokens storlek) Hade jag råd med en Ferarri så skulle jag kanske åka det istället.. Tycker med att en bil i toppskick som man använder sparsamt på träffar eller att glida runt i när vädret tillåter,absolut ska gå att få en entusiastförsäkring på (givetvis ingen dussinbil)Och BMW galning som man är så skulle det ju gälla deras exklusivaste modeller. Just real M-power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.