|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har kollat lite på följande sida: Länk Men jag får inte riktigt ihop de till nåt konkret resultat då siffrorna skilljer sig en del. Inte bara på 540. Någon som har bra rätta uppgifter på tex: Vridmomentet - 420 eller 440nm? Olika på Manuell / Automat eller årsmodell? 0-100 km/h 0-200 km/h 100-200km/h Sen en fråga till, kan man köra bättre manuellt med steptronicen än på automatläget? Tex motsvarar manuell växling med steptronicen den 6-växlade lådans prestanda? | |
|
Steptronic är ju bara en vanlig automatlåda som du man kan påverka att växla upp eller ner med spaken. Att automaten är segare beror ju på att effektförlusten i lådan som slirar bort massor med energi i värme (det är ju därför automatlådor) behöver massa kylning. Ska du får samma prestanda behövs SMG som är byggd som en manuell låda. |
|
|
Någon som har bra rätta uppgifter på tex: Vridmomentet - 420 eller 440nm? Olika på Manuell / Automat eller årsmodell? 0-100 km/h 0-200 km/h 100-200km/h |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fabriksuppgifter. på en 540 med M62TU alltså Vanosmotorn från 09/98. 286 hkr vid 5400 rpm. 440nm vid3600 varv. 0-50-2,5 sek 0-100- 6.2 (aut.6,4) 0-120 - 8,5 80-120-4ans växel 6,2 stående kilometer 25,9 (aut 26.3) enligt instruktionsboken. ///MVH Hasso Länk |
|
Kommer ihåg att en 540ia-96 fick värdet 6,8sekunder från 0-100km/h i ett test som Teknikens Värld utförde. Mvh Janne. |
|
| OT: När ni skriver här om att automatlådan slirar bort en massa effekt, innebär detta att kopplingen slits snabbare på en automatlåda än manuell låda? | |
| Enligt modellguiden är 96-97 snabbare än 98 och frammåt, stämmer detta? | |
|
3D Pinball: Det finns ingen koppling i den bemärkelsen i en automatlåda. I en automatlåda så har man däremot en converter som överför energin från motorn till lådan med hjälp av olja. Fungerar som ett skovelhjul enkelt beskrivet. Detta gör att mycket av energin i motorn omvandlas till värme i automatlådan. Därav dom större förlusterna i en automat jämfört med manuell. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Ravve: det stämmer nog rätt bra. En del statistik finns på denna sidan, Länk Från och med TU motorn så fick M62an ett nytt insug med en mindre diameter, mer vrid och mindre effekt enligt insatt folk. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| TU motorn? | |
|
Motorn med Vanos. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
| Ah, ok... men den går å andra sidan kanske snålare? | |
|
Det ska den göra enligt uppgifter, jag tycker 540´n nästan är löjligt snål. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Bilarna i prisklassen jag väljer lär inte ha vanos. Skilljer det mycket på förbrukningen tro? |
|
|
En 540 med Steptronic är inte löjligt snål oavsett om du har vanos eller inte. Verkar som det skiljer en hel del mot de manuella. ___ //Ulf |
|
andha45 |
540 är nog relativt snål men att den skulle vara löjligt snål verkar konstigt. Har aldrig legat under 1,4 i tyska ams i testförbrukningen (1,44 manuell-99) och tycks dra lika mycket som t ex mercedes 500. |
|
Min fd 540T -00, dvs med Vanos låg på ca. 1,4 i snitt på de 3000 mil jag hade den. Kunde komma ner till litern eller lite under på rena långturer i laglig fart + några km/h. ___ //Ulf |
|
|
mina senaste tankningar har legat på följande förbrukning i verkligheten (dvs inte enligt färddatorn). 1.07 1.11 1.22 1.15 Det är nästan på pricken som min tidigare 528a, det tycker jag är löjligt lågt i varje fall :) Sen kanske det inte är lågt rent generellt om man tänker på att det finns bilar som drar runt 0.45 och så. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
andha45 |
ok, det var bra. Den 540iAT vi har i familjen drar ca 3 dl mer än tidigare 528iA men det är klart att kombi och automat ökar förbrukningen. |
|
På väg hem från tyskland med min bil så hade jag en följebil i form av en 528iA Touring -00a. Bilarna drog stolpe in på identiskt, tankade samtidigt och hade samma räckvidd +- någon kilometer. Min gick iofs lite snålare den tanken som snittade 1.22 men då låg vi över 200km/h precis hela tiden, och jag gjorde några avstickare :) // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
ravve: Jag tycker du ska köpa en -99 eller nyare, dessa har Vanos som ger betydligt bättre drag på låga motorvarv - höga mellanvarv. En liiten soppabesparing kan det också bli. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.