|
|
|
|---|---|
| Jag har fått intrycket av att dom flesta inte vill köpa en omlackad bil....varför? Om det är professionellt gjort och ser riktigt bra ut, så förstår jag inte vad problemet är. Kommentera gärna :) | |
| För att det förekommer fusklagade och krockade bilar som har fått ett nytt lager färg ovanpå alla stenskott och skt utan ordentligt underarbete. Bara man vet att det hela är riktigt utfört samt anledningen till omlackeringen så ser jag absolut inget som helst hinder för att köpa bilen. Tvärtom! | |
|
Förstår heller inte varför dem flesta är rädda för just omlackade bilar? Skulle tro att det handlar om att, är bilen omlackad så är den krockad eller så är det nyansskillnader folk är rädda för. En synlig nyansskillnad på lacken så backar jag för den bilen, den köper jag bara inte. Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
|
Vet ej hur BMW:s lacker är nuförtiden, men då det gäller tex E34:an så är det sällan som en omlackering håller samma klass som original-lacken. Sen är det också som PowerMac skriver, själv skulle jag aldrig köpa en dyrare bil som just fått en omlackering om jag inte visste precis hur den såg ut innan. |
|
|
Vem vill ha en bil med olika färger! Det blir oftast nyanskillnader, sen kanske nästa person som ska köpa bilen undrar vad som hänt ! Detta beror förstås på vad bilen kostar osv Föredrar orginallack och orginalbil ! |
|
|
Här har du några skäl till varför åtminstone jag funderar en extra gång innan jag köper en omlackad bil. - som ovan sagts vet du inte hur underarbetet är gjort. Är ev rost bortblästrad? Är det väl rengjort så att nya lacken fäster? Hur mycket plast är det under lacken (testa med magnet) mm - Har man slipat/bästrat lacken plåtren någonstans innan man lackade har man säkert på nyare bilar slipat bort det rostskyddande zinklagret. - En omlackad bil som varit plåtren är i allmänhet avsevärt känsligare för stenskott. Från ett stenskott kan rosten krypa under lacken (utan att du ser det till och med) kanske 0,5 cm åt sidorna på några få månader under vinterhalvåret om du har otur - En icke fabrikslack är torkad vid kanske max 80 graders temp (för att inte inredning och plastdetaljer skall ta skada) och har säkert större benägenhet att tex bli repig och matt med tiden. - Du vet i allmänhet inte hur lackeraren säkrat sin process. Dvs hur noggrann han var och vilka lokaler och utrustningar har hade. Tex fukt i sprutspacklet innan topplacken läggs kan innebära blåsor i lacken (rost) efter något/några år. Har han mattat ner lackytan ordentligt innan han lägger nästa lager om han låtit lacken torkat för mycket? - Och så vidare! Allt detta är av egen erfarenhet! Tyvärr! Jag vet tex att det tog 50 effektiva timmar för mig slipa bort den 2 år gamla lacken på min 630 för att lackeraren troligen förvarat bilen för fuktigt innan han lade topplacken. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.