AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.234

Är M3 den ultimata bilen?

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Läser ofta en massa annonser med BMW-bilar (och andra märken också) till salu och det slog mig att i väldigt många fall är bilen stylad för att efterlikna M3an. Då är min fråga: Har M3an det ultimata utseendet? Med M3-spoilers och M3-speglar o.s.v... Finns det inga andra "looker" som också passar? Det sitter speglar på Oplar och Peugeoter och allt annat, och alla ska ha M3-look, små och opraktiska... Det enda styling från andra märken är väl möjligen RS-spoilers och Lexus-lysen...
Är det av fattigmanskäl som en 316 vill se ut som en M3a? Det borde kännas lite löjligt när man hamnar i en rödljusduell och inte kan hävda sig...
Nu ska Ni inte missuppfatta mig och tro att jag inte tycker att M3an är snygg, utan jag tycker att M3or ska se ut som M3or och Opel Kadetter och Volvo S40 ska se ut som... ...tja, jag vet inte vad...
parolof
håller med, löjligt med look-a-likes bilar,
sise
ja jag såg en volvo 740gl med m3 speglar för någon dag sen mm i bak va de en sån där gubbe som pissar på bmw ,, förstår inte vitsen ,, kunde lika bra haft pissar på volvo =)

Mi
209
Miklen
330Ci SMG -03
Jadu.. M3 är en jävligt snygg bil.. gillar man dessutom Bmw så.. Men när man pluggar å har 2,5k i månan i bidrag å lite lite extrajobb så får man nog nöja sig med mindre motor men bilen kan ju se snygg ut ändå å man behöver inte köra som fan bara för man har en M3.. Har ju själv en 320 me lite M prylar på å det bara för att d e snyggt inget annat..
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Hm, nu vet jag inte om jag fattat allt rätt, är lite ny på BMW, men är inte "M" ett koncept som alla BMW's kan ha, d.v.s M3 har inte "patent" på fronten, kjolar och lite M lull lull..

Så länge dom inte klistrar på M3 på bakluckan anser jag inte det är en M3 kopia.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jag har inget mot M3an, jag vill bara få till stånd en liten debatt om M3-stylingens vara eller inte vara på icke-M3or. Även jag har lite smått styling på min BMW men inga M3-prylar. När man stylar vill man väl ha en egen stil och inte en look-a-like som nämdes ovan?
Och som "sise" säger ovan, stylar folk sina andra märken för att efterlikna M3an, samtidigt som de snackar skit om densamma...
Märkligt...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag tycker själv att M styling, så som front, lister, diffusor och sidokjolar är den som passar bilens övriga linjer bäst. M paketet förfinar bilens fina linjer och formet.

Trots allt är ju M paketet designat och framtaget för att passa just till en 3 serie E36. Det är stilrent och diskret.

Annars att t.ex. sätta på en E46 M-front på en E36 blir inte snyggt, inte alls samma linjer, eller nån mega vinge, inget av det är riktigt framtaget för att matcha bilens övriga former. Men tycker man själv att det är snyggt så visst, det är ju din egen bil så du får ju göra precis som du vill.

Jag tycker det är enormt gräsligt med alu vingar eller enorma fronter och dylikt på dessa bilar, ska det vara nån styling så tycker jag M3 orginal grejerna är det enda valet. För mig. Det passar helt enkelt bäst på denna bilen. Så ja, M3 är det ultimata för mig. Enda avvikelsen är fälgarna på bilen tycker, där är det mer fritt. Gärna breyton eller liknanade. Men M fälgar är aldrig fel, för likaså är dem framtagna för att passa bilen på bästa sätt.

Annars så har detta diskuteras nyligen! Kika in här Länk
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Måste hålla med MD om detta med att M-styling framhäver E36ans linjer ännu mer å passar ypperligt. Och även föregående att man kanske inte har råd att ha, eller för den delen vill ha effekten i en M3a utan tycker att det är de snygga linjerna som tilltalar dom.

Själv så har ja enbart M-ratt å knopp och ratten ÄR verkligen mycke bättre en orginal enligt mej. Men smaken e ju som baken, delad! =)

- Smakar det så kostar det, tyvärr! -
Jag köper ingen BMW utan M-pkt.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
När det gäller speglarna så tycker jag de "vanliga" är snyggare än M3:ans, ser lite mjäkigt ut med de ovala. Har aldrig fattat varför så många byter till dom.

Att sätta M-märken på sin 316i är ganska löjligt. Själv gör jag tvärtom, jag har tagit bort modellbeteckningarna på min 325i, så folk tror att det är en 316i. Rätt kul vid rödljusen!
bole
att ha m-paket på touring är ett sätt att göra en annars "tråkig" bilnich till mera attraktiv..osv osv..

m-paket e ok...det e inte lookalike..det är som sagt

aerodynamik paket..inte M3-paket :)

---
Min:
Länk Länk
Mr_Knight
Grandy: håller verkligen inte med dej! BMW´s Mspeglar måste höra till bilhistoriens vackraste backspeglar. Av vilken annan anledning är de de mest kopierade?
Sorry alla "orginalare" men tycker även att iaf org. e36 har ruskigt fula speglar. Stora på alla håll och kantiga. Men det är min åsikt!

//Martin
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Sen är det väl även ett faktum att många av de styligdelar som väljs, t ex. M3-speglar, väljs minst lika mycket för att de kommer just från en berömd bil, än bara för utseendet.

Jag menar att ofta tar folk sånt som har en aura av exklusivitet runt sig, även om det inte skulle vara så snyggt.

Skulle M3 i nästa verison få ett par redigt fula speglar, så skulle de ändå vara en våt dröm för många att ha på sin bil, just för att de då kan känna sig lite extra fräna då de minsann har speglar från, eller som ser likadana ut, som nya M3 som har 1356 Hk och gör 0-100 på 1,67 s, för att inte tala om 3,09 runt ringen.... :-)

Få skulle välja speglarna från 316 om de så var de finaste på jorden.

Fattar ni vad jag menar.

Dr Tinnitus

Mr_Knight
klart att det har lite betydelse med vad sakerna sitter på för bil. Men vid tiden M3 speglarna kom i början på 90talet så var det nog rätt revolotionerande. Då var styling inte mer utbrett än en taksänkt amazon och singeltorkare =) Inom styling har nog få lyckats skapa en sådan stor trend som bmw med något igentligen så simpelt som en backspegel! Lexus bakljus är väl ett annat exempel på en sådan "modebomb".

Men bortsett om det varit modern och ball så tycker jag ändå att dom stackars backspeglarna fortfarande är skitsnygga. Merceders har väl kommit med några nu i efterhand som ser ok ut (typ slr) men bmw sitter ändå på orginalet ;)

//Martin
Visa användare
116
Freddeboy
325iM Touring -02
Jag håller med angående styling på "småmotorer".
Jag bor dessutom i staden som är mer eller mindre känd för människor som inte har råd att köpa egna grejer.

Dessa personer köper en skrotig 316 för att sen stjäla delar av andra och placera på sin egen rishög. Antagligen har dom inte råd med försäkring eller bränslekostnaden som det medför att äga en 325 eller större.

Förbannat löjligt och ruggigt irriterande när folk inte kan skilja på "ditt och mitt".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.