AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.354

Läckage nivåreglering 750 -89

sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej,

Har problem med nivåregleringen på min 750 -89.

En massa Pentosin har runnit ut intill reglerventilen bak(tömt behållaren). Har idag konstaterat, att slangröret (Hose Line) mellan reglerventilen och T-stycket är mer än rostigt i anslutningen till T-stycken och måste bytas ut asap.

Bästa tillvägagångssätt? Höger bakhjul av och arbeta från det hållet, eller underifrån? Har ingen annan lyft än garagedomkraft.

Lars
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Jag återkommer till problemet ovan...

När jag hällde i litet ny Pentosin i behållaren för läcksökning där bak och startade motorn så lyfte bakänden!! Och det håller fortfarande efter fyra dagar (har givetvis inte vågat köra med bilen). Nivåregleringen verkar ha "självläkt". Slangröret mellan reglerventilen och T-stycket är dock så rostigt att jag byter det i alla fall.

Är det någon som har en bra förklaring till självläkningen, eller är det något annat fel jag inte hittat?

Förresten, för byte av slangröret måste jag väl göra hela "Pentosinsystemet" trycklöst? Hur gör jag då?

Tacksam för synpunkter!

Lars
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Man kan väl tänka sig att det inte uppstår i närheten så mycket tryck och belastning på grejerna när bilen står som om man skulle köra..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan vara returledningen som läcker, och om mottrycket är lågt (oanvänd broms, styrservo eller vad kan ge detta?) kanske det inte läcker just nu?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Var igång ikväll och skulle byta slangröret mellan reglerventilen och T-stycket...

Nippeln vid T-stycket är så rostig att det inte går att få något grepp med nyckel; röret får väl kapas för att komma åt med hylsa eller nåt...

Och nippeln (nog lika rostig den...) vid ventilen kan jag trots "bra" verktyg över huvud taget inte komma åt ; ljuddämparen mm sitter duktigt i vägen :((

Är tricket kanske att försöka demontera hela ventilen inkl fästkonsol för att få ned den under hjulupphängningen?? Det aktuella slangröret och de båda slangrören mellan pump och ventil är vad jag kan förstå ganska flexibla.

Tips emotses tacksamt :)

Lars
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag hade samma prolem med att lossa nipplarna vid reglerventilen, det var fastrostat och sexkanten blev runt. Dessutom är det ont om plats, man har svårt att komma åt med bra verktyg.

Jag var tvungen att köpa nya retur- och matar-rör/slangar. Jag bytte även ventilen, eftersom den läckte lite.

Det kanske kan underlätta att ta loss ventilen tillsammans med rören Länk nr 1 & 2 . Det sitter en skarv på matning/reuren, som förmodligen är "lätt" att lossa. Jag lossade min ventil från hjulhjuset, men då hade jag stötdämpare och hydraulklocka urmonterad.

Jag antar du redan använder öppna ringnycklar Länk om inte kan du få låna en av mina uppsättninger.

Erik

___
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Erik,

Det blir nog till att plocka ner hela ventilen med rören 1 & 2 + röret mellan ventilen och T-stycket på plats. Själva ventilen verkar tät så den tänkte jag inte byta; ganska dyr kan jag tänka mig. Däremot har jag ett nytt T-stycke och får skaffa nya rör 1&2 och nya rör (de nuvarande rostiga de också vid T-stycket) ut till klockorna att montera.

Jag köper tacksamt ditt tips om avtagen stötdämpare och klocka; kanske det räcker med klockan?

Yes, jag har de öppna ringnycklarna!

Tack för hjälpen!

Lars
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Anledningen till att jag lossade klockan var att jag skulle ut med dämparen, för att byta övre lagringen + damskydd Länk . Eftersom anslutningen in i dämparen var rostig, var jag tvungen att lossa lilla röret till klockan och även ta med klockan ut.

Tänk inte tanken att lossa stora anslutningen från klockan på plats i bilen, jag fick åka till Jula och köpa deras största (600mm!) rörtång för att orka få loss denna i skruvstädet. Sean hade samma problem Länk

Annars kan man nog komma åt om man lossar avgassystemet, Paap har säkert några bra tips.

Erik

___
Paap Reeder
... har en dröm!
Att lossa alla anslutningar till nivåregleringen och dra på kopparpasta på gängorna och sedan återmontera ... och sedan gå in o bastun och bara mysa.

Utan mål blir inget gjort.

MVH /// Paap R
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
...väldigt vad det är trögt på siten ikväll...

Jag har hos BMW beställt diverse rör idag till min krånglande nivåreglering i enlighet med uppgifterna i reservdelskatalogen på realoem.com LEVELLING DEVICE.

När jag nu ikväll skulle börja demontera vänster hydraulklocka för att komma åt reglerventilen upptäckte jag att den inte ser likadan ut som i katalogen!!

I katalogen är klockan stående monterad med vertikalt nedåtriktad anslutning för röret till stötdämparen och horisontellt utåtriktad anslutning för röret till T-stycket. Klockan är monterad i chassit med en horisontell övre bult och två vertikala nedre bultar.

"Min" klocka ligger horisontellt ut mot stötdämparen/hjulet och har horisontell anslutning för stötdämparröret rakt mot stötdämparen och vertikalt nedåtriktad anslutning för T-stycksröret!!?? Chassimonteringen sker så vitt jag kan se med endast två horisontella bultar (10 mm)!?

Vad beror dessa skillnader på? Har letat i katalogen på äldre och nyare 750:or men ingen skillnad där. Har prylarna ändrats efter hand utan uppdatering i katalogen? Stämmer i så fall detaljnumren i katalogen ändå med det utförande jag har i min bil??

Om inte måste jag kontakta BMW snarast imorgon för att få de rätta delarna, eller så kanske jag kan bocka om rören.

OBS! Jag ska "bara" demontera vänster klocka för att komma åt reglerventilen och samtidigt byta rören mellan klockorna och T-stycket, röret mellan T-stycket och reglerventilen och de första rörbitarna från reglerventilen till pumpen. Således inte rören mellan klockorna och stötdämparna, vilket jag dessutom har avråtts från.

Erik och andra, please help me!

Lars
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Komplettering...

Min vänstra hydraulklocka ser exakt likadan ut som och är monterad på samma sätt som på Seans 750! (LAD accumulator replacement)
Är klockan i katalogen kanske "felvänd"? Då kanske trots allt reservdelsnumren är de rätta även för min bil!

Lars
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det stämmer att bilderna i ETK ibland är felaktiga, ofta används samma bilder för flera bilmodeller. Just dessa hydraulklockor är identiska på E24/E28//E30//E32/E34.

Klockorna ska ligga ner, likaså ventilen är om jag minns rätt är liggande.
Kolla Länk så ser du hur det ser ut.

Klockorna sitter med tre skruvar, den sista sitter fäst i en ögla i vertikalled. Öglan syns på denna bilden Länk

Erik

___
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Tack Erik, vilken lättnad!
Jag ska följa dina och Seans mektips!!

Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.