AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
618

520i-92 Dålig gång

Hej Alla
Bra forum. Behöver lite tipps angående prolem med 520i-92.
Vid kall motor väldigt dålig gång och max varv 2000-3000 rpm. Varm motor ännu värre max 1000varv. tomgång perfekt. BMW har gjort analys men inte funnit problemet.

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Om bilen inte varvar alls måste de (bmw) hitta nåt fel!!
Det kan vara mycket som är fel, har du inga fler detaljer>?

Felsökningens abc:
Bränsletillförsel OK?
Lufttillförsel OK?
Gnista OK?

Svart rök?
Går alla cylindrar?
När är den servad sist?
Sitter tändkablarna rätt?
Kanske nån av tändspolarna är kass?
Lambdavärden?
Är lufttillförseln igensatt på nåt sätt?
Tack för svaren.
Problemet började efter tankning är inte säker att det finns något sammband. Har tömt tanken och bytt bensin samt fyllt STPs svarta rengöring även bytt filter.Har inte mätt tryck från bränsle pump. Har kollat luft tillförsel så gott jag kan och det verker OK. Nya stift går på alla cylindrar tomgång helt OK. BMW borde sagt till om Lambda värdet är fel. Har hört att man kan koppla bort Lambdan så skall bilen gå bra även vid trasig Lambda har provat och ingen skillnad.Misstänker bränsle fel men tycker inte varm eller kall motor skulle påverkas av bränsle pump den sitter ju i tank med bränsle som har stabil temperatur. Ingen rök.
M.V.H.

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Har du bytt bränslefiltret ?? Låter iofs långsökt att det skulle sätta igen bara sådär. Men det är billigt och ändå en servicepunkt som ska följas. När du gjort det tycker jag du ska ta och mäta bränsletrycket för att förvissa dej om det är ok.

MvH Thomas
Nytt filter. Vet någon vad bränsle trycker bör vara.

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
På "gamla" 520 ligger det på 2.5 kilo, på 525 3.0 så du bör ha däromkring. Det viktiga är att det inte skiljer för mycket, med dom symptomen måste trycket vara helt uppåt väggarna om det är det som är felet.

MvH Thomas
Tack jag skall kolla trycket. Är just nu bortrest och bilen väntar hemma. Efter kontroll meddelar jag reultatet.
Tack å ha`de så länge

Är nu tillbaka hemma. Kollat bränsle trycket 2.9 på tommgång,3.4 vid lite varv så det ser ju bra ut. Kopplade just bort bränslemass mätaren nu går bilen bättre och varvar såm den inte gjort sista veckorna. I morgon hänger jag dit en ny så då är nog allt OK. Jag tycker att BMWs analys borde talat om detta??

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Menar du luftmassemätaren?
Ursäkta. Vart så exalterad när bilen började gå bättre. Kör nu utan luftmassemätaren inkopplad.
MVK Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.