|
|
|
|---|---|
|
Nån gång måste ju GM ledsna och trycka på stoppknappen. Personligen tror jag inte att Saab finns om 10 år. Om man räknar Saab som en egentillverkare och inte en finputsad Opel. Det är rätt skrämmande att besöka en Saabhandlare och se dessa drivor av begagnade Saabar. Försök att hitta en begagnad S60 hos Volvo inte lätt... Den förra generationen av Aero var som att köra en jordfräs. Det ryckte och slet åt alla håll. Och att turbons vinande på nya bilar letar sig in i kupen är ju helt otroligt. No More Limits! | |
|
Om Saabs överlevnad vågar jag inte spekulera men de prutar väldigt med sig själva,många på mitt arbete byter till Saab när det är dags att byta till ny tjänstebil.En kille på firman berättade att han fick ner en bil som hade ett listpris 320tkr till 260tkr som ska rulla som tjänstebil. mvh |
|
| Frågan är väl inte när Saab faller, utan när de inser att det redan har inträffat. När två av tre nya bilar är dekaltrimmad smörja från högen med utgående (hoppas vi) GM-modeller visar väl det tydligt vart vi är på väg. 9-3 "Sport" Combi får väl ses som något av en ljuspunkt, men jag är inte särskilt lyrisk över 2.8T-motorn. Öh, 250 hk ur en treliters sexa? Volvo drar 260 hk ur en 2.3l turbofemma (S60 T5), BMW klarar 258 hk ur en sexa _utan_ turbo (330i mfl)... | |
|
Snart snart snart hoppas jag.. 9-5 faceliftas igen ( se AMS) 93 Sport combi håller liv i eländet 2-3 år till sen är det Opel för hela slanten... Opel levererar faktiskt bra och moderna bilar nuförtiden till skillnad från 9-5 som känns urgammal , 93 sedanen är väl OK men varför tog combin sån tid att få ut?? Var säljer Saab bilar egentligen (i större volymer) mer än här hemma?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag skulle verkligen tycka det vore roligt om Saab lever kvar som ett märke med egen profil (vilket förutsätter att produkterna inte är dekaltrimmade vagnar ur GM-portföljen). Tyvärr är väl sannolikheten inte så stor för detta. Med ytterligare en face-lift på 9-5 lär det väl dröja än längre innan en behövlig ersättare kommer. "Nya" 9-3 är i mina ögon klart märkligt prissatt. Aeron ligger i samma pris som 325i E90, en bil som är bättre på så gott som alla punkter. 9-3 Aero är dyrare än jämförbara modeller från Volvo och Audi, utan att den är ett dugg bättre. Jag kan förstå om handlarna är beredda att ge rejäla rabatter, för till listpriserna är Saabarna inte bra nog. Dessutom tycker jag det är lite larvigt att som Saab hålla på och kalla modellerna "Sport Sedan" och "Sport Combi". Varför försöka inkludera ordet "Sport" i modellnamnet? För mig leder det tankarna till de länder som envisades med att ha ord som "folk" eller "demokrati" i det officiella namnet på nationen. En sak kunde man ju vara säker på, länder som hette något med demokrati var absolut inte demokratiska. Lite så känns det med "9-3 Sportsedan" och "9-5 Sportkombi". Är bilarna ordentligt sportiga i sina egenskaper behöver man inte tala om det för köparna genom att hitta på fjantiga modellnamn. |
|
|
Saab som är så äkt-svensk menar du?? V4an är en Ford Motor från bl. Ford anus 17M 99 motorn är en triumph motor... Saab 600 a.k.a. Lancia Delta Saab 9000 a.k.a. Alfa 164 a.k.a. Fiat Croma a.k.a Lancia Theatha(??) Saab 900/93 a.k.a. Opel Vetcra Saab 92X a.k.a Subaru ...som sagt äkta "svensk" hemslöjd... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Läste förra sommaren att dom gör en förlust på 33.000 på varje tillverkad bil. 30.000 är vad BMW går i vinst med på varje tillverkad bil har jag för mig. No More Limits! |
|
|
Imorgon så har Collin en artikel om Saab, höjdarna gillade visst inte hans sågning av 9-7... No More Limits! |
|
| G-M, vet inte om det är jag du tror menar att Saab är äktsvensk, men det spelar mig inte så stor roll, det viktiga är att det är ett märke med någorlunda egen karaktär på produkterna, i vilken grad det är svenskt är inte avgörande. Det finns nog av märken som är alltför lika varandra även utan Saab, men en lite tillverkare som Saab är nog i större behov av en egen profil än de som producerar större antal bilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.