AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
547

Övertyck? Eller inte?

tony t
Jag kan ingenting om motorer så jag skulle behöva hjälp.

Slangen till expansionskärlet lossnade på min bil för några dagar sedan och allt vatten rann ut. Jag stannade direkt, satte tillbaka slangen, fyllde på vatten men efter det tyckte jag att kylarvattnet blev väldigt varmt, och när man öppnade locket (försiktigt) så bublade vattnet som om det kokade i kärlet. Dock gick mätaren aldrig över normal. Eftersom jag inte vet vad som är normalt och inte vet hur det var innan slangen lossnade så antog jag att något var väldigt fel, bärgade bilen till BMW, och idag så ringde dom och sa att den var klar, trasigt termostat som dom bytt. Dom hade kollat allt och det skulle vara OK.

Jag hämtade bilen och körde iväg, men märkte att samma fel kvarstod. Slangen blev väldigt het, och öppnar man locket så bubblar det som om det kokar, man hör också att det bubblar, men mätaren står fortfarande spikrakt i mitten. I övrigt går bilen helt normalt, oljan ser fin ut. Om jag inte var extra vaksam för att slangen lossnat tidigare så skulle jag kört vidare utan att ana nåt fel.

Jag körde tillbaka till BMW, men verkstaden hade hunnit stänga.

Så nu är frågan om det är jag som inbillar mig att något är fel, är det normalt att det bubblar som om det kokar när man öppnar locket till expansionskärlet? Är jag bara paranoid?
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Prova först och främst att lufta systemet!
Använd sökfunktionen så hittar du nog något vettigt.

Wanna know how it feels to Die?
Touch my car, and you WILL foundout.
tony t
Tack för tipset, men det gjorde dom nog på BMW, dom bytte ju termostatet.
tony t
OK efter att ha forskat lite på forumet så har jag kommit fram till att det är fullt normalt att det bubblar i expansionskärlet vid varm motor efter att man släppt på trycket genom att öppna locket. Det börjar kokar helt enkelt eftersom arbetstemperaturen är över 100 grader, fast under tryck.

Jag har också fått klart för mig att det inte ska bubbla om motorn är kall, just startad.

Om detta stämmer så är det inget fel på min bil, och jag har oroat mig helt i onödan. Någon som definitivt kan bekräfta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.