AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.034

Viskokoppling till e32?

Ik
223
Ika
525i -88
Misstänker starkt att min viskokoppling till fläkten har lagt av. Stigande temp i stan och inte på landsväg. Får iofs lite halvvarmt bara i ena värmepaketet vilket jag beror på en kärvande värmeventil. Den ska väl inte spöka på motortempen?
Undrar således vad en ny viskokoppling kan komma att kosta?
15
gösser

BMW 740iA-93
Hej!

Jag betalade 1000:- för en ny. hos bildelsimporten, väl investerade pengar kan jag tala om. Kan stå i en bilkö hur länge som helst utan problem.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Prova att kontrollera viskons funktion, är den dålig så byt! Kostar drygt en tusen-lapp.

Vad gäller värmepaketet, ställ kliman på max-värme och lufta motorns kylsystem ordentligt innan du börjar riva i värmeventilerna.

__
///M som i Mugge.
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Har samma problem med stigande temp vid stads- och kökörning. Jag trodde det kanske var fel på termostaten och var på väg att byta den. men måhända det istället är just viskokopplingen?
Jag har precis bytt kyl (tack ErikW) på grund av läckage, men tempproblemet kvarstår.

Lars
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
skåne: det är säkert viskokopplingen som är dålig även i ditt fall. tyvärr är den dyrare till V12an... iaf på BMW.

BMW CS #5139
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
M73, M70, M62 och M60 har samma visko-koppling. Med andra ord så kan du leta på skroten efter en visko-koppling som har suttit på någon av ovanstående motorer.

Ny visko kostar 2700 kr på BMW utan BMWCS prisavdrag.
Need For Speed kunde fixa en ny visko för 2200 kr tror jag.... men inte säker.

__
///M som i Mugge.
Ik
223
Ika
525i -88
Bilen har ny vattenpump och termostat ja allt är nytt efter topprenovering. Har luftat bilen flera gånger men har kvar problemet lite. värmeventilen har hakat en gång tidigare så jag misstänker att den spökar igen. Men den gjorde inte så att motortempen steg förra gången det hände.
Får köpa en ny viskokoppling då jag har för mig att den inte låter nåt alls vilket den borde göra.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Viskon låter inte... men när motorn är för vam och du varvar motorn så förändras motorljudet ngt, det låter mer som en volvo 240 om du förstår.

__
///M som i Mugge.
Ik
223
Ika
525i -88
Jag kommer aldrig, och då menar jag aldrig jämföra min bil på nåt sätt med en 240..;)
Har en viskokoppling från en 525, kan den passa på min fläkt månne?
Paap Reeder
... har man AC och den fläkten är OK så klarar man sig utan visko skulle jag gissa.

MVH /// Paap R
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Jag tar upp den här tråden igen...

Viskokopplingen är kass...
Tänkte följa Seans mektips och efterfylla med silikonolja.
Är det någon som har försökt och vad blev resultatet? Och är det någon som vet man kan få tag på sådan olja (helst i Göteborgsområdet)?

Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.