|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Gud ske lov är det INTE min automatlåda som rasat, pust! Jag skriver inlägget å min gode vän Johan "pcdoktor" Sjöströms vägar. På väg till knutstorpsträffen i eftermiddag (vilken ironi!) behagade automatlådan i hans 735iA -97 rasa samman. Symptom: * Bilen rullar framåt även i neutral * Backen fungerar ej * Bilen slirar kraftigt vid växling i normalläge * Bilen låter inte växlarna ligga i, vid användning av steptronic-läget. * Det känns som att något tar emot vid körning, som att automatlådan vill bromsa framfarten. Symptomen påminner som ni ser väldigt mycket om de symptom man kan läsa om, då plastkulorna i ZF 5HP30 behagat ge upp. Finns samma konstruktion i 5HP24? Det känns ju onekligen så... Någon som haft isär en 5HP24 eller haft liknande problem? Johan själv står för närvarande någonstans utmed E6 och inväntar bärgning, och jag lovade honom att författa ett inlägg. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk | |
| Skumt men nu verkar backen funka och den driver inte på neutralen, iof knappt på driven iheller | |
| Nödprg gick i när jag försökte köra upp den på transporten. Fick vinscha upp den. Märklig känsla att sitta på flaket i bilen o glida fram i 100 knutar medan man wappar på AP | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Känns åtminstone lite positivare när nödprogrammet gick i , då går det att läsa av felminnet, inte nödvändigtvis haveri utan nått elektroniskt junk förhoppningsvis? då såg mitt SMS. ///MVH Hasso Länk |
| Detta blir måndagens problem,sitter i en compakt på väg upp igen. Skam den som ger sig! | |
|
Eftersom lådan behagar funka lite som den vill låter det som något elektroniskt data-mumbo-jumbo precis som Hasso säger. Håller tummarna! MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Det var ingen god nyhet. Bra att du tar dig till Knutan trots detta. Vore du inte på plats kan det skapa viss förvirring hos frekventa besökare då de säkert inte känner igen sig om du inte är där.. ;-) Ha det kul nu så får problemet komma senare. /Anton |
|
|
Johan, Vad var det för fel? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vad jag vet så blev det en helrenovering tyvärr. ///MVH Hasso Länk |
|
Minns jag rätt bytte Johan låda. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
E38B12 minns fel, medan hasso minns rätt: Johan fick helrenovera växellådan, med byte av lamellpaket med mera. Mvh, Kalle ________ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle, Var det övertryck i lamellhuset som orsakade sprickor och därmed problemet? Är ju ganska vanligt på Hp30 där man bör undvika att backa snabbt, men aldrig hört om det på Hp24. MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Det vet jag däremot inte... hoppas att Johan själv svarar så småningom :) Mvh, Kalle ________ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.