AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
638

Byte kedjesträckare e34 525 94 årsm.

za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Hej !

Tänkte byta kedjesträckare på min -94 525T.
När jag startar den när motor är kall så rasslar kedjan till under 2 sekunder typ.
Hörs aldrig när motor är varm.

Såg på sprängskisser av kedjesträckare att den finns en fjäder där bla. räcker det att byta den eller ska man byta den där skenan oxå som kedjan löper i ?
BMW,n har gått 22000 mil

/Per

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej!
Jag är ingen expert, men jag har varit med och bytt kedja på en M50 motor. Skenorna kan du inte byta om du inte lyfter toppen!!
Sträckaren har en fjäder och den har även oljetryck. Den jag var med på var fjädern ca 5mm kortare på än den nya, så visst kan man bara byta fjäder, men jag föreslår att byta hela sträckaren. Tror det var ett paket med allt i en påse till sträckaren. Tillbaks till skenorna..... Dessa var mycket fin, vi jämförde de som satt där med de nya, och dom gamla som gått ca 18500mil var kanonfina, så ett byte var onödigt. Lycka till!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
zazzee:

Det som låter i 1-2 sekunder är de hydrauliska ventillyftarna, inte kamkedjan. Det tar cirka 2 sekunder för oljetrycket att byggas upp och nå de hydrauliska ventillyftarna när motorn är kall.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Glömde tillägga att ljudet är helt normalt.
tack för dom svaren. jag har väntat länge på den här tråden för då vet jag vad det är som rasslar i min bmw då när jag startar den när den är kall.
za
64
zazzee
G21 330E xdrive
E87 118i
E46 316i
E61 525d xdrive
Tack för alla svar !

rob_t_j72 !
Ventillyftarna ok.. är det panik att fixa detta ?
Vad kostar delar till detta ?

Mvh

lyftarna kostar 840kr /st sen är det bara att börja räkna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
zazzee:

Lyftarna är dåliga om de låter hela tiden, att de låter lite vid kallstart är ett bara ett litet skönhetsfel och följaktligen inget som behövs åtgärdas.

Antagligen kommer de nya lyftarna också låta en del vid kallstart så byt inte förräns det blivit sämre.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.