|
|
|
|---|---|
|
Har sökt på vilken växellådsolja som ska användas till M3e30. Finns lite olika bud. Vad rekommenderar egentligen BMW? Bakaxel verkar entydigt vara Castrol SAF-XJ API 75-140W som gäller. Säljer BMW bakaxel resp. växellådsolja per liter eller blir det 5-litersdunk som gäller? | |
|
BMW Sverige rekommendrar och slår i ATF-olja som enligt både Alpina och Getrag är fel olja. BMW verkstäderna i Tyskland använder heller inte ATF till 265, kan kanske ha att göra med att BMW rekommenderar ATF till de "vanliga" lådorna i land med lite kyligare klimat... En mineralbaserad API-GL4 olja avsedd för växellådor var det som slogs i vid tillverkningen. Jag använder Castrols EP-80 olja med gott resultat, märke på olja spelar säkerligen ingen roll... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Jag kör ju aldrig på vintern med bilen så API-GL4 låter kanske bättre. Är alltså Castrol EP-80 en API-GL4 olja? |
|
|
Svara på min egen fråga och ställer en ny: -Ja, castrol EP-80 är en API-GL4 olja. -Vilka oljevolymer går åt till växellådan och bakaxeln? |
|
| Om man inte vet volymen är det bara att fylla upp till nivå pluggen? | |
|
Ja...det är det normala förfarandet på de flesta lådor med både avtappningsplugg respektive fyllnings/nivå plugg..Man fyller i tills det börjar droppa/rinna ur hålet.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.