AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.191

Ni som bytt bakfjädrar på E46, vilket var ert tillvägagågssätt ?

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Jag undrar vad som behövs vid byte av bakfjädrar bak på en E46?
Enligt en mek som jag pratade med så behövs inte ens fjäderspännare. Enligt honom så är det bara att lossa den nedre delen av stötdämparen och sedan plocka bort och montera en ny fjäder där. Vad har ni för erfarenheter av detta ?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jo, det stämmer att fjäderspännare inte behövs. Bäst är att lyfta upp hela bakdelen, så att inget av bakhjulen står i marken. Annars kan den belastade krängnignshämmaren kanske ställa till problem. Lossa även krängningshämmarstagens infästning i den stora bärarmen som fjäderns nederdel vilar mot. Se också upp så att ingen bromsslang kommer i spänn.
No
5.161
Nockenwelle
Det är i och för sig möjligt att fjäderspännare kan användas, men det är nog inte så lätt, för det kan vara besvärligt att få den på plats och att kunna dra åt den.
En sak till, det kan vara bra att ha en liten domkraft att höja och sänka bakvagnen med, när man har lossat bulten som håller stötdämparens nedre fäste. Det blir lättare att få tillbaka prylarna då.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Tack för svaret Nockenvelle. Om man lyfter bilen med en garagedomkraft så att hela bakaxeln lyfts, vilken lyftpunkt ska man då använda?

//Jonas

No
5.161
Nockenwelle
Det törs jag inte svara på. Jag lyfte först högersidan och pallade upp den, därefter vänstersidan.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ok då frågar jag så här då.
HUr pallade du upp bilen och om du använde pallbockar var ställde du dem?

//Jonas

No
5.161
Nockenwelle
Min uppallning var mycket primitiv. Jag lyfte nästan så högt det går med BMWs originaldomkraft. Därefter lade jag det lossade bakhjulet under tröskeln, framför domkrafter. Ett antal breda brädor lades på hjulet (på tvärs mot bilen) Slutligen placerades en filt mellan brädorna och tröskeln. Sedan kunde domkraften sänkas något och plockas bort.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Akta er för BMW originaldomkraft. Köp en riktig istället. Det är otroligt lätt att den halkar undan och repar upp exempelvis tröskel/bakskärm.
No
5.161
Nockenwelle
Jo, jag märkte denna fara med originaldomkraften då arbetet var klart och jag skulle sänka bilen. Eftersom min uppallning var sådan att den kunde tas bort stegvis var det inget problem. Jag kunde lätt ta "omtag" med domkraften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.