AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.803

Insprutning. STP eller Ultraljudstvätt?

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hallå alla experter. Jag har testat att slänga i lite STP i tanken, då jag tyckte att bilen inte drog så bra som den skulle. Det blev skillnad.
Som jag ser det så är det insprutningsmunstyckena som är skitiga eftersom det hjälper med lite STP. Men frågan är om man skulle kunna köpa en Ultraljudstvätt för 699:- på Kjell & CO, för att få ett mer beständigt resultat? För med STP så blir det bra men succesivt så blir det sämre tills man slänger i mer STP.
an
643
anlima
735iA -87
Har själv använt mig av ultra-tvätt på mina spridare då de skiljde 35% mellan lägsta och högsta värdet vid ppm-mätning. Ojämn tomgång och toppfarten var inte mer än 205km/h innan ljud-tvätt.
Efter spridarvaskning mättes förbränningen igen och nu var det inte mer än 6-7% skillnad mellan lägsta och högsta ppm-värdet.
Det blev nästan som en ny bil igen, bilen ,en 735iA -87 32000mil.

/Mats
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Det låter intressant. Kan vara värt ett försök med ultrajudstvätt. Frågan är om en sådan "hem"-tvätt som Kjell & CO säljer skulle fungera, eller om man skall leta upp en proffstvätt?
an
643
anlima
735iA -87
Vad är det för pryl Kjell&co har? Intressant, typisk "bra att ha"grej i garaget. De som hjälpte mig var Wibergs i Luleå med avgasmätning, och hedqvists dieselservice med ultratvätten.Bränsleförbrukningen är konstant (har gasfot-problem)och toppfarten är tillbaka,,,att min bil nu stått snart ett år är en annan historia.

/Mats
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Länk

sök efter: Ultraljudsrengöringsbad

Per L
an
643
anlima
735iA -87
Nja, tror det skiljer ganska mycket ,,,
Tror nog Bosch spridarprogramrengörning för 27,000kr gör lite mer. Vad tror ni andra,??
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Bosch har garanterat bättre grejor, men frågan är om inte tvätten från Kjell skulle kunna fungera/räcka?
Men om det bllir skillnad så kan man lämna in dom för riktig ultraljudstvätt. Jag har en bekant som jobbar som flygmekaniker och det är möjligt att dom har en sådan tvätt. Kan vara värt att undersöka om nu inte Kjells tvätt skulle fungera.
Faktor, har du kollat hur mycket jobb det kan vara att montera loss spridarna på 750:n så att det kan ultraljudtvättas? Sitter de bra till, eller behöver mn plocka ned en massa prylar?

Mvh. /Kjell
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För min det skulle jag tro att 699 kr tvätten har alldeles för dålig effekt! Man får nog räkna med att det som sitter fast i insprutningsmunstycken inte släpper taget i första taget.

När jag ultraljudstvättat munstycken med proffsiga grejor har man till och med fått köra extra många gånger för att dom skulle bli rena!

Men det vore intressant att prova!

Per L
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@ Kjell

Jag har inte undersökt hur mycket jobb det är ännu med att ta loss spridarna, men som jag har förstått så skulle det inte vara allt för svårt. Men som sagt var jag har inte kollat.
Har försökt att hitta en servicemanual för 750, 97:a. Men det verkar inte finnas mer än original.

@Per
Jag har en liten misstanke om att denna "Hem"-tvätt kan vara lite för svag, men om någon har testat så vore det intressant att höra om resultatet. Kanske bara fungerar till smycken och småkrafs......?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kan man inte låta den stå och tvätta några timmar, så borde det väl bli rent även om den är svagare? Kan tänka mig att proffsmaskiner mestadels gör jobbet snabbare och håller för daglig användning i flera år - därav så otroligt mkt högre pris?

För övrigt undrar jag om inte spridarna även nöts.. eller blir dom bara smutsiga?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.