|
|
|
|---|---|
|
Hur luftar ni? har läst många olika, stå i backe är jag väll ganska klar med, Men sedan, har ni motorn igång och öppnar lugtnippeln med jämna mellanrum? eller har ni den helt av? Fyller i på vatten i expansionkärlet eller genom den lilla luftnippeln? | |
|
ifrån "Gör-det-själv" (vattenpumps och termostatbyte) "Den lilla vattenkannan används att fylla vatten via luftningshålet i termostathuset. Bild 20. En hink med tvättsvamp med rent vatten ska också fram, för att kunna skölja bort glykolstänk som hamnar på framförallt lacken. Börjar med att slå i vatten i expansionkärlet till nivåmarkeringen, slår på tändningen och sätter klimattemperaturen på max samt sätter fläkten på läge 3. Då startar den lilla cirkulationspumpen och öppnar värmeventilerna för klimatanläggningen vilket underlättar luftningen, man ser att det bubblar lite i kärlet. Fyller på fullt i expansionskärlet och fyller även i luftningshålet, tills det rinner över. Skruvar igen luftningarna och locket och startar bilen. Får gå en stund på tomgång, kollar om det går att fylla i mera i luftninghålet och fyller upp det på nytt, visst skvätter det en del så akta ögonen för stänk. Sedan varvar jag upp motor mellan 4500-5000 rpm. 3-4 gånger i följd. Öppnar återigen luftningskruven och fyller på ytterligare , det kommer totalt att gå åt ca 2,5 liter som fylls i luftningshålet. Nu får bilen gå på tomgång i ca 30 minuter håller koll på den undre kylarslangen som fortfarande är kall i förhållande till den övre, klämmer på dom flera gånger för att få vattnet att röra sig i systemet. Det tar tid att lufta räkna med en timme minst, nu tar jag och kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motorn i temperatur för termostatens öppnande . Åter på uppfarten så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen, fyller på ytterligare i luftningshålet som ska hållas fullt hela tiden. Klämmer på bägge kylarslangarna för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. Öppnar och kollar bägge luftskruvarna, det kommer bara vatten helt OK. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. Bild 21 Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag kollar av luftningsskruvarna att det kommer vatten och inte luft. Nivån i expansionkärlet är nästan fullt, men det ska det i stort sett vara. Det sjunker undan rätt mycket när motorn är kall. Temperaturmätaren i bilen har aldrig överskridigt normaltemp under luftningsprocessen. Bild 22." |
|
|
Med tanke på dina tidigare inlägg, så byt vattenpump + termostat innan du luftar annars så går det åt en jävla massa dyra glycol + vatten liters igen. Köp rätt glycol! MVH |
|
|
Det har jag redan bytt, ska även byta kylaren då den är lagad X antal gånger! Jo, men den där gör-det-själv är från en annan motor med större luftning i termostathuset. Har luftniningen i kylaren istället! därför undrar jag efter egna erfarenheter om nån som lyckats med en bra luftning till en M50 motor MVH |
|
|
Ska jag lufta enligt det där hinner jag knappt starta motorn innan det är dags att fylla på. Har hållt på med det där i ca 2 timmar. Verkar ha funkat bra dock, men när jag stannar bilen så hör man fortfarande att det går runt luftfickor. Men efter bytena jag gjort på pump hus och termostat har efterbubblingarna försvunnit, dock är kylaren mycket mycket het medans motorn är normal temp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.