AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
968

Motorbyte 316i, M40 --> M43

To
8
Torsténi
Audi A4 quattro -08
Hej allihopa!

Funderar på att byta min M40-motor till en dito M43. Kommer detta att innebära ett jättejobb, eller är det bara att plocka ut den gamla och peta ned den nya - utan att behöva byta styrbox etc.?

A.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
vad är en M43? Är det en 1.8 motor?
To
8
Torsténi
Audi A4 quattro -08
M43-motorn finns som 1,6-liters också, med skillnaden att den (M43:an) har kamkedja istället för kamrem. Såsom jag har förstått det i alla fall.

A.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Hade inte vågat att byta till en begagnad motor med en kedja. Nästan omöjligt att byta kedjan om den är slitad. Däremot det är lätt att byta rem. Endast min åsikt.
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Livar upp denna frågan igen då ja fått kamremshaveri på min M40B16?
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
OT:
Burner: Varför skulle det vara nästan omöjligt att byta kedja?
Min var sliten på min m42 (då med 16 ventiler) och det tog mig ett par timmars arbete, tar ju endast nån/några timmar mindre med rem (färre/enklare kåpor ska loss) sen håller ju en kedja bra mycket längre än en rem....
/OT

Till ämnet: Kolla upp om det är samma styrsystem, kolla att du kan få och ta emot samma signaler i motor som i elektroniken.
(är själv osäker på hur den mekaniska passningen funkar mellan dessa...)

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
På vilket sätt har du utfört kedjebyte? Undrar eftersom på en verkstad de sade att det är nämligen omöjligt att byta kedjan. Därför trodde jag att det inte gick.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Mrquickzilver: Men du, har inte motorn satt sig efter det? Det brukar ju vara så - kamremet havererar och motorn är helt sönder efter det. Kamaxeln tål inte sådant.

TobbeBMW
Ingen kamkedja är omöjlig att byta, att dom sa så til dej på en verkstad är mkt lustigt, troligen så är det bara ett jobb som dom anser tungt (inte vill utföra). Men det går att byta den. ALLA delar i en motor är utbytbara, andlar bara om tid o arbete.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.