AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
810

Vågar jag vänta i fjorton dagar med kamremsbyte på 316i-91?

Jag har fått tid för kamremsbyte om fjorton dagar, men vågar jag köra med den eftersom den har gått 5.500 sedan förra bytet och det rekomenderas efter 4.500 mil./Camilla

parolof
ingen aning, det går ju inte att garantera något. det är upp till dej
Hej!

Jag är ingen hejare på att meka, men sunt förnuft säger att det inte är så bra, eftersom du passerat den rekommenderade gränsen.
Det finns absolut säkert marginaler, men frågan är om dessa är på din sida? Om mr Murphy är på dåligt humör kan det gå åt pipsvängen vid nästa korsning ;-) .
Den kan ju hålla 1000 mil eller 10 till. Men är det värt att chansa? :)
Jag hade nog inte gjort det med tanke på vad det skulle innebära plus att du överskridit gränsen med hela 1000 mil!

Mvh
Stephan
Jag har kanske en kille på gång som kan göra jobbet svart är det bra eller dåligt eftersom man inte får något kvitto då?

Lite dumt kanske om remmen sen smäller och du vill reklamera ett ev. slarvjobb.... sen finns det ju svartjobbande hemmameckare som är riktigt bra med... så svårt val.
Men som sagts innan den kan smälla när som eller hålla i 2 år till...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Det går säkert utmärkt att fortsätta köra i fjorton dagar till. Det är åtskilliga remmar som går på bilar fast de borde bytts tidigare enligt rekomendationen. Remmen vet ju knappast hur många mil den gått... (Det intresanta borde ju vara hur många varv den gått och under vilka förhållanden). Intervallen är säkert satt med god marginal.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På den motor'n skulle jag inte chansa "en mil över" rekommenderat serviceintervall...

Med lite otur så får du byta motor istället pga kamremsras...DÅ blir det dyrt.

Mvh Janne.
Hälge
Byt kamremmen snarast möjligt, samt anlita en auktoriserad verkstad som lömnar garanti på utfört arbete. Det är mkt vanligt att det blir div fel vid just kamremsbyten. Kostar skjortan ifall det blir s.k ventilsallad. (mkt dyrt)
Du har fått körförbud från forumet. ;)

Skulle själv inte chansa, men så spelar jag inte ens på Lotto.
Tack för alla kloka svar, jag byte allt remmen idag:-) puh

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det var nog smart gjort... BMW hade från början ett bytesintervall på 8000 mil som sedan sänktes till 6000 mil. men trotts detta så var det bilar som råkade ut för rembrott.... då sänkte man bytesintervallet till 4000 mil.

5500 mil är farligt nära 6000 mil.

__
///M som i Mugge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.