AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.769

Färddatorn diffar 5-6%, hur funkar era?

Sida 1 av 2
andha45
Hej,
har just testat våra bilars färddatorer:
S60 T5 0,90 på datorn 0,949 tankat
540iAT 0,99 - 1,05

Man kanske ska ta en del (skryt)förbrukningsuppgifter med en nypa salt...
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det går väl att ändra en koefficient i färddatorn så att bränsleförbrukningen skall stämma bättre. Men jag håller med, uppgifter tagna från färddatorn bör definitivt tas med en stor nypa salt.
andha45
Ja, det kan man göra, men jag är lite för lat för det =)
No
5.161
Nockenwelle
Ja, det är jag också för lat för. Dessutom har jag märkt på tidigare BMW jag ägt att felvisningen varierar beroende på körsättet. Vid landsvägskörning stämde färdatorn väl, felvisningen var antagligen högst en procent. Däremot var felvisningen större vid stadstrafik. Att välja en annan koefficient skulle med andra ord bara bli perfekt vid en viss mix av stadskörning och landsvägskörning.
öv
22
över alles
525i Touring -04
Men färddatorn räknar väl inte den bensin som går åt när motorn går på tomgång och bilen står stilla?! Sitter man och smågasar för att lyssna på sin hyvelbänk (stillastående bil) blir väl missvisningen ännu mer??!!
Gör så här: Tanka fullt. Kör minst 10 mil utan att stå still. Tanka fullt igen och räkna.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min färddator räknar bensinförbrukning när jag står still!

Reset'a förbrukning och stå still får ni se... Ingen billig historia ;)

Jag har dock aldrig kollat hur mycket den diffar.
andha45
Jag tror alla färddatorer räknar förbrukningen oavsett om man står still eller kör. Om man nollställer och kör en sträcka med några trafikljus hamnar ju förbrukningen på kanske 25 liter/100 km trots att körningen mellan ljusen är försiktig och bränsleekonomisk. Dessutom stiger förbrukningen när man står stilla med motorn igång.
No
5.161
Nockenwelle
Det vore ganska olämpligt med en färddator som inte räknar förbrukning när bilen står still. Det skulle ge ganska stora fel i stadstrafik.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
heltsonika:

Givetvis så blir ju förbrukningen på datorn oändligt stor när man står still med bilen. Den mäter ju i dl/mil. Står man still blir det ju bara dl och inga mil :)

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
No
5.161
Nockenwelle
Det är ju lätt att kolla om färddatorn räknar med förbrukning vid stillastående. Nollställ datorn, kör en kort sträcka, så att den hinner få upp något värde, stanna därefter och låt motorn gå på tomgång. Tickar förbrukningen uppåt medan motorn går på tomgång räknas definitivt förbrukning vid stillastående med.
No
5.161
Nockenwelle
Tillägg, det sagda här gäller givetvis färddatorangivelser som avser snittförbrukningen sedan datorn nollades.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
J.Dredd... hehe... naturligtvis är det så. Stå aldrig still ;)
Jag upplever att färddatorn på E38:an också diffar cirka 5%, det vill säga att bilen tar 5% mer bensin än datorn vill göra gällandes.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hoppas verkligen inte min diffar 5% (jag har bara mätt vid långturer) för då skulle min nuvarandra förbrukning på 1.37/mil vara ännu vära :)

Vid sträckkörning så har min diffning varit klart försumbar. Kan tänka mig att det är svårare om det är stadskörning.

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Min färdator på bilen diffar ca 5%, verkar som de flesta bilar gör det.
Kan det ha att göra med att färddatorns hastighet är för hög? Min dator visar 98km/h när mätaren visar 100 och verklig fart är 94km/h.

98/94=4.3%, resterande 0,7% kanske ligger i noggrannheten för bränsleåtgången?

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Det tror jag också flåklypa.
Man får tänka på diffen mellan olika däcksfabrikat (även med samma dimension påstämplad) och diffen mellan helt nya och slutkörda däck. Det kan aldrig bli 100% rätt visning i systemet. Satellit för hastighet och vägsträcka, och pumpmängden vid tankning är nog det mest rättvisande.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På de bilar jag haft med färddator som mäter genomsnittsförbrukning så har alla (Golf, 328, 540, V70) visat 5-7% lägre förbrukning jämfört när man kollar trippmätare och antal liter tankade.

___
//Ulf
se
661
seb_540
328i M F30
Väcker liv i denna gamla tråd då jag precis till min fasa testat hur nogrann min dator är - 31,8 mils körning, mycket lugn landsväg , dock ca 20 minuters kö. 98 oktan. Datorn visade 10,4 l/100, vid tankning blev siffran 11,5. DVS hela 10% skillnad.... tycker man kan tala om att datorn är värdelös i ett sånt läge. Nästa test blir att kolla hur fort/långt bilen tycker man kör jämfört mot en extern GPS - hoppas att något av de 10 procenten justeras där....
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min dator brukar visa ~11,5 men jag kommer sällan mer än 55 mil på 70 liter blandad körning vilket innebär 12,7

Ganska stor skillnad de också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.