AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
819

Svårighetsgrad kopplingsbyte M3? (E36)

xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Nya kopplingen kommer i morgon och nu är frågan - hur svårt är det egentligen att byta koppligen själv? Behövs det specialverktyg eller är det bara ett par timmars tålamod som behövs? Alla tips emotages varmt! (Skulle kanske sökt först?)

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Första gången Tar de lång tid! sen går de fort! du måste lossa insuget för att lossa startmotorn sitter med 2st bultar. sen är de torx på lådan! hylsa sen behöver du långa många förlängara för att få loss bultarna uppe å på sidorna. annars behövs de inte några spec verktyg, bara tid!

Min bil Länk
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Och då behöver man byta packningar till insuget eller? Lyfter man ner hela lådan (lossar kardanaxel eller)?

Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Jag tog inte lös insuget utan lossade alla bultar på lådan även dom som håller startmotorn. Sen när jag skruvade ihop den så fick jag ta lös luftfilter boxen och gummit mot insuget för att komma åt att hålla startmotorn så man fick bultarna att ta gäng. Hela lådan måste ner men kardanaxeln tar man bara lös vid hardyskivan och stödlagret, vik åt sidan fäst i en järntråd så den inte hänger på leden bak. Avgassystemet sitter ivägen ochså.

----BMW ///M3---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.