AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.347

Halvljus E39

Th
10
ThomasMagnusson
745i-04 E65
525 -02 E39
520 -01 E39
528 -97 E39
har problem med xenon halvljuset på min 530 D -99. Höger strålkastare la helt plötsligt av. Har provat att byta lampa, men det hjälper inte. Finns det någon säkring till halvljuset och isf var? Någon som har nån idé om vad som är fel?
/// Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej, Inga säkringar tyvärr endast en ljusmodul, men det kan ju vara så att elektronikenheten "ballast" lagt itället för lampan , det går ju att skifta dom också och se om det fungerar med den nya lampan. Så börja där så länge och prova dig fram.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Samma sak hände mig. Styrdonet, eller ballasten som den också kallas, var slut. Det är enkelt att ta loss med torx T20 och ett litet spärrskaft. Skifta sida som Hasso säger.

Annars kan du lätt mäta spänning in och ut på styrdonet (den silverfärgade boxen) om du har en voltmeter.

Nytt till min 528 -97 skulle gå på 3700:-. Hittade till slut på en skrot för 1650:- som jag satte i igår. Om du köper på skroten och det ser ut att vara fel sida - "ramen" med de två skruvhålen kan du skruva loss och byta mot din gamla ram. Det upptäckte jag EFTER att jag satt in den diagonalt istället... (det funkar faktiskt också, men man får lossa kablarna från hållarna och bända lite).

För övrigt är det skandal att det ska kosta multum att ha lite ljus...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm, skandal är nog det rätta ordet..

Skönt med vanliga färdljus...På sin höjd någon säkring eller relä eller att man måste byta sin lilla H4 för under "femtiolappen" när det jäv**s med ljuset :)

Ibland är det bra att inte vara "först" med allt ;)

Mvh Janne.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Dessutom står det "2000h" på styrdonet. Dvs om du snittar 50 km/h håller den (om man nu ska räkna det som verklig livslängd) ca 10000 mil. Eller 15000 mil om du snittar 70 km/h. Och man får ju inte reda på hur långt den skrotade bilen gått i första taget...
Tror inte 2000h hr nåt med driftstid att göra. Både elektronik och lampor håller bättre än så, men som vanligt, allt kan ju gå sönder.
En varning till tipset du skriver att mäta spänning in och ut på start och drivenheten (som ofta felaktigt kallast ballast, vilket är en strömbegränsare på en del lamptyper av helt annat slag).
Om den plötsligt hoppar igång, eller om felet skulle ligga i lampan så får du ett grillat mätinstrument och kraftig elchock som tack för hjälpen.
De gula varningstrianglarna med röd blixt sitter inte där för skojs skull, det rör sig om livsfarlig högspänning, i synnerhet om man kopplar bort lasten, dvs själva lampan (xenonbrännaren).
Jag håller med om att xenonljus är dyrt, men lika illa är det med alla super-duper xenon-plasma-halogenlampor som säljs för flera 100-lappar/st och ändå är av usel kvalité. Man kan ju alltid köpa xenonprylar på Biltema och plocka reservdelar från också, blir lite billigare. Kavlitén vet jag inget om dock.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.