|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag funderar på att köpa en E30 320 eller 318 och jag ville bara veta vad ni har för erfarenheter av dessa två modeler och om det är några speciela årsmodeller som är extra bra eller om det är några jag bör undvika. // Nuvarade volvoägare men blivande BMW chafför | |
|
Bättre att satsa på 318 då, 320 är lika slö den fast den mer soppa plus att försäkringen är dyrare... Satsa på en -88 och framåt, då får du de nya stötfångarna och lysena. Lycka till! |
|
|
...men undvik 31iS (observera med stort S) Som det skrivits massor av gånger har den en inte särskilt lyckad motorkonstruktion (M40). Satsa helldre på evighetsmaskinen M10! /Krille Min bil: Länk |
|
| Så en 318 är alltså ett bättre köp? | |
| M10 motorn är i vilken modell sitter den i? | |
|
E30 hade den(M10) i 318i t.om 1987 års modell.. Mvh Janne. |
|
|
Jag själv har haft 2 st 320 och kan inte rekomendera att köpa en, de är för sega i mitt eget tycke.... 318 upplevs inte lika seg. Men å andra sidan så är det ju du som ska köra bilen, gör så att du provkör både en 320 och en 318, så märker du vilken som passar dig bäst. En 318 är i de flesta lägen en mer ekonomisk bil än en 320. |
|
|
Har jag fattat det rätt tom 87 M10 driftsäker från och med 88 ny front och M40 inte lika driftsäker |
|
|
Kan inte så mycket om de motorerna, men hittade detta på beg köpguiden här på sidan. 316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88- M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler. |
|
|
Kan varmt rekommendera 320 efter 88. Det går inte att jämföra en fyrcylindrig motor med en sexa, en helt annan känsla i bilen och ett motorljud att dö för. Tycker man att 129 hkr är för lite i 1100 kg bil så blir man ju inte direkt lyckligare av en motorsvagare fyra. Satsa på en 320, du blir inte besviken! Johan i Lund Sechs macht Spass. Einsteigen, abkoppeln, losfahren. |
|
|
lutar åt en 318 äldre än -88 men -88 och framåt är ju snyggare. Hur pass alvarliga är dom här motorproblemen. |
|
|
skillnaden är väll att 320 har en sexa vilket ger lite härligare ljud. men en 318 är helt klar mer ekonomisk burn rubber not your soul |
|
|
Hej !!! Har en FRÅGA??? ja tänkte köpa en BMW 318-92 går det att sätta i en 320i motor i den???Eller passar den inte???MVH fredde |
|
|
svensson87: Försök få tag på en 318is, alltså 16 ventilaren! kan lova dig att de är en underbar bil att köra! // BIC |
|
| Va inte rädd för M40-motorn! Jag har kört 24000mil med min (gått 28000 totalt) och det enda på motorn som är bytt är vattenpumpen för 2-3 år sen. Visst tickar den lite i de hydrauliska ventillyftarna, men det är ett rent kosmetiskt problem. Kör på en LAGOM bra olja och se till att kamremmen och spännarna är bytta när de ska så är det ett klart bättre alternativ en både M10 motorn och i synnerhet M20 som har riktigt usel livslängd! M40 1,8 har betydligt bättre segdraghet, 50 på 5an är inga problem och 80 med 1200kg husvagn går också på 5an. Min senaste tankning var på 0,74 lit/mil med några mils släpkörning inkluderat. När Teknikens Värld testade alla E30-bilar i slutet på 80-talet tyckte de i princip bara om 2 modeller: 318i och M3... | |
|
Köp ingen 320... Enda anledningen till att jag köpte en var för att jag hittade en helt rostfri + att jag ska stoppa i en m20b25. Men man kan inte säga att den är ekonomisk, den drar ju mer soppa än 525:an med fyrhjulsdrift! Sen drar den ju mer än 325:an på samma årsmodell också! Sen om soppaekonomin inte är något problem då är det ju som sagt roligt att stoppa i en 325-motor i 320n. Passar bult on(Årsm. -88 och senare). Och sen har man en "325:a" som är snabbare än vanliga 325 och men har lägre försäkringspremie! Men jag antar att du är ute efter en bmw som du har råd att köra med och då är 318 med M10 motor ett perfekt alternativ. Eller ännu bättre en 318is årsm -90 eller senare med 16v motor. Billig i drift och jäkligt rolig att köra! |
|
|
väldigt vad det klankas på 320 nu då! Har kört den i lite över 3 år, är väldigt nöjd! Dricker precis 1/L i blandad körning å 0,9 långkörning. Inte världens snabbaste bil men med det motorljudet är den förlåten :) Den skall varvas för att det ska hända saker, men då är den betydligt roligare än en 318. Inte för att racka ner på BMW:s 4-cylindriga motorer men om jag inte hade råd att köra 6-cylindrigt skulle jag byta märke!! |
|
|
mr.christian skriver: "både M10 motorn och i synnerhet M20 som har riktigt usel livslängd!" Belägg för det? Har sett åtskilliga M10 som passerat både 40 å 50 tusen mil utan omfattande motorrenoveringar. /Krille Min bil: Länk |
|
| Det var många bud nu men har nog iallafall bestämt mig för en 318 med tanke på ekonomin men årsmodel är jag fortfarande tveksam då det verkar vara som alla har olika uppfattningar om vad som egenteligen är best | |
|
Rollof, nu måste jag rätta mig själv. Märkte att det jag skrivit va inte det jag menade... M10an är en guld-motor, (den användes väl till Formula 1 med trimning upp till 1500hk, om jag inte minns fel...?) håller och håller, men är betydligt klenare i bottendrag än M40n. Måste varvas och växlas för att hänga med, i och för sig kul kanske, men tröttsamt i längden, och hakar man på ett släp eller baksätet fullt så blir det inte kul. Däremot M20 2,0 kunde E30 klarat sig utan. Som någon skrev ovan: "Dricker precis 1/L i blandad körning" det är snudd på 3dl mer på mil än M40n + att 320n ligger i en skatteklass högre och några förs.klasser högre. Det rör sig om 6-7000kr i skillnad/år för en bil som bara har obetydligt bättre prestanda (0-100 på 10,2 resp. 10,6 toppfart 192km/h mot 188km/h) men BETYDLIGT sämre 80-120km/h. Det jag menade med M20n livslängd är att många, många ägare har fått renovera sina motorer redan efter 20-22000 mil, med nedslitna kammar och avkörda vipparmar. Och visst, det går säkert att skylla en del på förarna, gällande körsätt och service, men jag tvivlar starkt på att en M40 sköts bättre... |
|
|
Hej! Måste hålla med om att bara ljudet från 320ins sexa får får en att välja just den. Som sagt är den lite seg i "vanlig" körning, men helt underbar när varvräknaren passerar ca 3500rpm, det är då det härliga SUGET kommer!! Går inte att gämföra med 318i. Mvh Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.