AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
814

katalysator fråga

st
71
starholk
535D M-sport touring -05
hej. har en 320 -93 . jag misstänker att min katalysatorn är paj. nu till en dum fråga. är katalysatorn den främre burken där två rör går in och en ut eller är det den bakre lilla burken som är direkt efter.? (ej slutdämparen utan mitt i bilen ungefär)
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Det är den främre.. Alltså närmast grenröret (där rörena försvinner upp i motorn).
Har du kollat upp så att katalysatorn verkligen är trasig.. på vilka grunder tror du att den är trasig avgasvärden eller??

Bimmer
st
71
starholk
535D M-sport touring -05
den går tyst och gör knappt 100km/h. tror den är tät. polarn åkte efter mig idag och sa att det luktade kat som fan.
st
71
starholk
535D M-sport touring -05
xtr4.. är du säker på det? jag tror det är den lilla direkt efter.
nej det är den större som är kattalysatorn.. den mindre än nån slags flamdämpare tror jag.. ja om den låter som om den kvävs och går väldigt dåligt kan det nog vara den som är väck.. i sådanafall verkar den som om den kläckts då kan det vara ide att byta antar att den är svag också

Bimmer
st
71
starholk
535D M-sport touring -05
mkt svag. den går fint på tomgång och det, men högre varv över tomgång är den helt orkeslös.
Ja då är det nog bästa att byta.... men frågan är ju varför den pajjat

Bimmer
st
71
starholk
535D M-sport touring -05
otur att det är den stora. den lilla hade ju varit lätt att byta mot en universal-kat
st
71
starholk
535D M-sport touring -05
den har ju gått över 20.000 mil. dom håller väl inte hur länge som helst.
Ok ja då kanske det är tid för ett byte

Bimmer
NF
440
NFd
325im -87
Kan katten verkligen bli så tät?
Är det inte bara bränslebrist, kanske bara byta bränslefilter.

Nisse
st
71
starholk
535D M-sport touring -05
har gjort det. en bmw mekaniker sa till mig att det är fel på antingen katten,luftmängdmätaren eller kamaxelgivaren. jag tror det är katten för den låter tystare än normalt och det luktar som fan av avgaserna.
NFd jo katten kan bli så tät att den inte ens orkar igång. hade en opel ascona som katalysatorn bles helt tät .. den bara dog... sedan när jag vred på nyckel så gick den runt puttrade lite men startade aldrig... rensade katen på en .. pang så gick den

Bimmer
Visa användare
586
wdac
325i -05
hade en Ford mondeo förut där katen gick av på mitten så när man gasa så täppte den igen utgångs hålet å kvävdes så bilen sakta in å föll den fram igen å så gick den bra 4m för att sen lägga sig i bak å täppa igen... åkte till OKQ8 GDS hallen tog ner katen å körde ner en kofot å sen körde jag ca 6mån utan kat tills det var dags å besikta :)

BMW Williams F1 Team.
NF
440
NFd
325im -87
Jaha då kanske man kör omkring med en halvtät katalysator
och går miste om en massa hästkrafter.
Hur vet man det??
Vad är det som tätar??

Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.