AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
948

Vilken skärm ska jag köpa?

Fi
24
Fiskfan
523i -96
Hej

Har en 523i -96:a (E39) och tänker montera in en skärm i bilen som skall i sin tur kopplas till en dator. Idag har jag en mindre stilig installation och när ni ser bilden förstår ni säkert att jag vill byta...
Länk

Skärmen skall alltså in där stereon och den svarta plasten under stereon sitter...

1. Jag funderar på om någon har tidigare satt in en skärm här där jag tänker monter min och vilken modell/storlek ni har valt. platsen är ca 10cm hög och ca 28cm bred.

2. Jag undrar även om någon har något bra förslag på "lucka" även nertill, då fusk-trä-plasten som i vanliga fall täcker business-cd, endast täcker lite mindre än hälfen av hålet där skärmen kommer sitta?

Tacksam för era svar om ni förstår er på mina luddiga frågor...

/Erik
Fi
24
Fiskfan
523i -96
Länken är så klart dålig.

Här är en bättre länk. Ber om ursäkt för tabben.

Erik

Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det går att fin en 7" widescreen skärm. Du får snickra till en egen ram osv.. Alternativt kan du köpa en in-dash skärm.

Här hittar du mängder med tips Länk

En som har gjort det i en E46:a Länk

Se till att du får tag i en bra skärm, Xenarc kan rekommenderas. Skärmar mm. kan du köpa här Länk

Jag lite Bil-PC prylar till salu om intresse finnes.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Vart får man tag på omkopplare så man får 12V ? Är lite sugen på att fixa en touch i bilen..
Nån som vet nått om den här sidan? Länk

Dom har ju billiga saker men vad är det för kvalité? NoName prylar??

Pirates are way cooler than Ninjas
Importservice ska du passa dig för, stora problem med dem.

12v omvandlare går att bla köpa hos Teknikmagasinet mfl. Jag köpte en 300w som driver Xboxen klockrent.

Det finns ju touchscreen skärmar som går direkt på 12v , bara att plugga in och köra.
Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Tänkte mera på omkopplare till PC.. Vart kan man få tag på skärmar som inte kostar hawaiiskjortan då?

Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
Sorry.. missade länken längre upp.. =)
Men finns det flera sidor så tas dom gärna emot

Fi
24
Fiskfan
523i -96
Tackar.

Speciellt gillade jag den här killens installation:
Länk

Snyggt.

Indash är inte aktuellt för mig. Jag vill ha den monterad och inte något flipflop ut varje gång...

Så en 7" får plats om jag stripppar den lite antar jag. Då står det nog mellan Xenarc som ni rekomenderar eller en Lilliput 7". Någon som har något att säga om Lilliput?

Tack för hjälpen...

Erik
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Fiskfan: Du får fila lite på stereohållaren och ta bort luckan. Kolla på www.mp3car.com, jag har sett någon som har byggt in skärmen på en e39:a.

Jag köpte en Xenarc för att bygga in i radiofacket, tyvärr räcker inte tiden till. Nu står den bara där i bokhyllan.

Jag köpte först en Lilliput och var inte sådär jättenöjd med den. Det finns hur mycket som helst att läsa om Xenarc vs Lilliput på Mp3car.

Westergren: Skärmarna går utmärkt att köra på 12 V. Lösningen med inverter 12DC-220AC är kanske inte den bästa. Satsa på ett strömsnålt moderkort/CPU. VIAs Mini-ITX är ett bra alternativ. Vill du ha mer pulver har AMD och Intel Mobila CPU:er som är strömsnåla. Jag tog ett moderkort med inbyggd grafik, en AMD Mobile Athlon 2400+ CPU, Soundblaster Audigy ljudkort och en 2.5" HD, total förbrukning ca 50-60 watt vid full belastning! Även den ligger i bokhyllan.

/Johan

Fi
24
Fiskfan
523i -96
Åh. Tack.
Vad gjorde att du inte var nöjd med Lilliputen?

Via är min tanke också.... Såg att dom hade 12v agg upp till 150w (om jag sett rätt?)

Det "enda" jag ska köra på min dator är:
mp3
Film
GPS
Radio
Backkamera

Borde väl räcka med någon Via Mini-ITX och 512MB ram?
Vilket nätagg borde man satsa på? Tips?

Måste man köpa speciella stötsäkra vaggor till hårddisken eller går det numer att montera dom som vanligt i burken?

Visa användare
165
Westergren
E39 528 Touring -97
olja: ok, får kolla på ett sånt moderbord med ett 12V agg..

Fiskfan: Det går väl att knåpa ihop en egen låda, så får man den som man vill..

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Fiskfan: Lilliputen har bl.a. problem att visa sin riktiga upplösning 800x480. Dessutom upplevde jag den som lite skraltig. Xenarc har dessutom bättre bild och känns mycket stabilare.

Till ett Mini-ITX moderkort räcker det med ett OPUS 90 alt ett 90 M1-ATX. Givetvis under förutsättning att du håller dig till 2.5" HD och slimline CD/DVD. För 3.5" HD krävs det nästan ett 150 w Opus. Nätagg. från Opus och Minibox har inbyggd startup och avst. kontroller. Linitx säljer nätagg Länk

Jag har ett VIA M10000 liggande. Jag upplever VIA korten som lite i slöaste laget. Det inbyggda ljudkortet är ingen höjdare och grafiken klarar inte 800x480.

Observera att inte alla AMD moderkort fungerar bra med Mobile Athlon. Vissa gillar inte CPU:n och en del drar för mycket ström på 5V railen (ASUS). Jag har ett Biostar M7NCG-400 som lirar perfekt med en Mobil Athlon, den fördelar lasten mellan 3.3V och 5V railen och drar nästan ingenting på 12 V railen.

Interface för kommunicera med Ibus hittar du här Länk Du kan tex styra PC:n med rattknapparna.

En 2.5" HD kan du skriva fast utan dämpning.

/Johan

Fi
24
Fiskfan
523i -96
"Det inbyggda ljudkortet är ingen höjdare och grafiken klarar inte 800x480."

Hum.. vad blir det för upplösning då om jag kör VIA? Ser det helt fult ut eller vad blir galet?

Erik
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Fiskfan: 800x600 är det bästa alternativet. Bilden blir lite tillplattad. Lilliput skärmarna har problem med 800X480. Kolla på MP3car.com, där finns mängder med trådar i ämnet, någon har kanske t.o.m. löst problemet med 800X480+VIA.

Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.