|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har precis införskaffat mig min första BMW och det blev en 328 Coupé med M-paket m.m. Nu funderar jag på att köpa 19" fälgar och undrar vilken ET (offset) man ska ha om man har 235-35-19 på en 8,5" fälg? Tack på förhand! Mvh Dole. | |
|
Det borde väl fungera med original ET (42) på 8,5 tum bred fälg? Dock blir nog dina däck lite höga, kan du inte få tag i 30-profil? Kolla på Länk och Länk Själv åker jag med 8x17 med ET 35 och 215/45-17 (lägre däck än dina 235/35-19) utan problem. Om du inte har bredare fälg än vad som får plats med original ET 42 (hur bred är bredaste originalfälgen?) så spelar det nog ingen roll vilken fälgdiameter du har bara ytterdiametern på däcket stämmer ungefär med ett originaldäck. Detta gäller nog bara om din bil inte är sänkt. En däckverkstad som säljer "fräna fälgar" borde kunna hjälpa dig om du är osäker. |
|
|
De bredaste originalfälgarna har faktiskt lite större ET i bak. Jag har original 8,5x17" och de har ET 50. Med 245/40-17 så finns det marginal åt båda håll, snudd på plats för snökedjor :-), så det borde funka även med ET runt 42. (Svårt att veta hur mycket marginal det är vid max kompression av fjädringen i och för sig.) I fram tror jag det tar i fjäderbenet med ET 50 och 8,5". Mina original 7,5x17" har ET 41, med 225/45-17 liger de ganska nära fjäderbenet. |
|
| jag kör med 235-35/19 och det är inte hög profil på dom. däcken är nära att ta i fjädertallriken (ca 3-5mm imellan) men annars är det inga problem. det tar i lite i ramen när man svänger i bott och då är det lite lurigt att man inte kör i något litet gupp för det kan ta i skärmkanten och knäcka den lite. men då är min bil ganska låg. jag har 8,5" fälg men jag vet inte vad jag har för ET. men jag kan ta reda på det om du vill. | |
|
Tack för alla svar! Just nu har jag M-contour (eller hur det stavas) som är 8,5" bak och 7,5" fram. Är det ET 42 på dessa fälgar också? Starholk: Ta gärna reda på vad du har för ET. |
|
|
Starholk: Har du monterat styrbegränsningssatsen? Om inte så löser den nog ditt problem med att det tar i när du svänger fullt. Typ 150 spänn på BMW. Dole: Dina fälgar har nog ET 41 i fram och ET 50 i bak om det är original. |
|
| Adelson: Ja det är BMW orginal. Ska snart byta bakdäcken inför besiktningen så jag får helt enkelt kolla om det är ET 50. | |
|
hej, jag kör med AC Schnitzer 8x17 ET 35 med 235/40 bak och min hjulshuskanter är valsade och det är trångt. Provade med 245/40, skall gå med det ET 42 och det var tji, fast hjuskanterna är valsade som som sagt. Hade förut 235/40 fram också men nu har 215/45 för mindre spårkänslighet. Min råd är med ET 35 är det mkt trångt med 235 utan valsade kanter Anders&Eva |
|
| hej Dole. har ET40 på mina 19" . har inte valsade skärmkanter eller nåt. har till och med dragit en stor husvagn och full bil utan det tar i någonstans. då synns typ lite mer än halva fälgen bak. he he | |
|
Starholk: Tack för infon! Då vet jag att det funkar med ET 40. Då 19" fälgarna jag hade på G hade ET 20 eftersom dom hade suttit på en 5-serien så sket det sig. Har nu hittat 8,5x18" med ET 35. Frågan är nu om dessa tar i med 225-40-18 på en sänkt E36??? Många frågor blir det när man är ny BMW-ägare... |
|
|
Lyfter denna tråden och undrar om någon kör med 8,5x19 ET35 med 225-35-19 alt. 235-35-19? Även 8,5x18 med 225-40-18 alt. 225-35-18. Fälgarna ska alltså sitta på en 328 E36 -96. ///Dole. |
|
|
På dessa fälgar är det ET38 och det var inga som helst problem! www.autopower.se/galleri/visa.asp?id=1490 //Jörgen |
|
| Jag har 225/40-18 på 8,5" breda fälgar med ET35 fram och 245/40-18 på 9" breda fälgar med ET38 bak och det funkar kanon. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.