AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.668

E36 M3 3.0 vs 3.2

Johan Strömberg
Hej
Har funderingar på att bygga en lättad banbil av en M3.
Har läst i vissa tester av beg m3 att 3,0 är en bättre och mer stryktålig maskin samt att den håller angiven efekt medan 3,2 strular med sin vanos samt att den motorn inte alltid håller den lovade effekten (detta enligt en engelsk tidning som bygger en lättad e36 m3 gt som skall gå under 8 min på ringen, budgeten är ca 200 000 kr.)

Själv tänkte jag riva ur all inredning i med bur, stag fram och bak något styvare dämpare samt k-hämmare och en lätt sänkning ca 10-15 mm. 18" hjul med r däck. Plexi rutor osv osv. Bilen skall helst vara vit.

Ballt va??

Mvh

Johan
Länk
Länk
Länk
osv

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
har en orginal 3.0 och ingen 3.2 har kört ifrån mej hittils på racen..ligger några bilängder före hela tiden.har även kört ifrån en trimmad 3.0 som ja säkert kört mot 20 gånger o kör även ifrån den..
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
M_lover.

Visst, vissa exemplar går bra och vissa dåliga. Du haft flyt och/eller att ingen av de andra kunnat köra, vilket låter osannolikt.

Jag har en orginal M3:a nu och har haft en med 320hk som gick BRA. Det är en markant skillnad. Den var LITE vassare än 3.2:or. Så att din orginal 3.0:a går bättre än 3.2:or har jag väldigt svårt att tro.

Har kört ett antal olika m3:or, trimmade och orginal, 3.0 som 3.2. Den jag har nu har inte en suck mot min kompis 3.2:a.
Så är det.

Föresten, din kan ju vara trimmad eller hur.

MVH: Henrik

///M3
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Självklart går en 3.0 inte i allmänhet bättre än en 3.2
jo de vet ja ju inte säkert om den e trimmad eller inte..men förra ägaren påstod den var orginal..men de kan ju va tidigare ägare innan han som trimmat den vet man ju aldrig...de bästa e nog o köra in o bänka den.får man de på svart o vitt..och kan ju säga som det att han ja kört mot som har den trimmade 3.0 han kan köra..är en av de bättre förarna jag har sett...
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
OK M_lover. Menade inte att jag misstror dina uttalanden direkt, bara att de låter FÖR bra, men om du inte vet om din är orginal så är den förmodligen trimmad om du kör ifrån 3.2:or med din. För det gör man inte med orginal 3.0:or.

Ska jag vara ärlig så vet i fan om min "nya" är helt orginal, den är så äckligt stark på låga varv mot den gula. Kan bero på att jag mappade den gula dock, effektkurvan ändras ju då.

Ska faktiskt bänka min också. Kan ju vara bortåt 300hk orginal i en bra 3.0:a faktiskt. Kan ju även vara runt 300hk i en dålig 3.2:a också.

MVH: Henrik

///M3
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Eller 330 hk i en bra 3,2?!
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Tjena Johan, vad var det för tidning?

Mvh Markuz
Johan Strömberg
Det var sista nummret av brittiska tidningen Car eller om det var EVO kommer inte ihåg. Övrigt av intresse i denna tidning var en stor nuburgring special

Hoppas att du hittar den

Mvh

Johan
Är det någon viktskillnad på de två bilarna? motorn kanske inte väger mindre, men mer med tanke på utrustning mm
Pa
213
Parham
BMW 528 -98
hahah så kul o läsa när 3.0 ägare säger att dom är snabbare o sen lackar "3.2" orna järnet....fan va kul :)
äh vi är alla barn av Motorsport avdelningen i tyskland...3.0 lr 3.2 de kvittar.
parham

bor du i närheten av hbg så kom ner in till racet där i helgen o fixa med en 3.2 så ska du få se vad som händer...kör den gula m3:an som brukar raca där på helgerna en 3.0.hittils obesegrad...=)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.