|
|
|
|---|---|
|
Undrar nu lite angående det lilla batteriet som ska sitta i min 750i -91. Har läst i ett annat inlägg att jag hittar detta batteri i bagaget till höger bakom klädseln. Men jag har ändå inte fattat något av det. Vad gör det batteriet för funktion? Finns det 750i som inte har detta batteriet? Kan bilen på något sett gå ojämt om man inte har detta batteriet? Min 750i går ner ca 100-200 i varv när jag sätter på något som kräver ström, den går lite ojämt på tomgången också. Kan detta bero på det lilla batteriet? Hur ser batteriet ut egentligen, jag var nere och tittade, men jag såg bara en liten fyrkantlig formad låda. Kan det vara batteriet? //Schnitzer | |
|
Bilen skall tydligen ha två batterier för att kunna få tillräckligt med ström till checken av elsysytemet. Får inte bilen tillräckligt med ström kan bilen starta upp i ett nödläge (EML lampan lyser). Jag har problem med detta och måste förmodligen byta batteri. Jag undrar också om det finns ett batteri där bakom klädseln? Vart finns det första batteriet någonstans? // Mathias |
|
|
Att tomgången går ner 100-200 varv tyder nog på att tomgångsmotorn som reglerar tomgångsvarvtalet inte fungerar. Motorn ska hålla ett konstant tomgångsvarvtal oavsett hur den belastas. Har för mig att det ska vara 550 varv/minut. Jag har för mig att det mindre batteriet är till för den tidsstyrda luftning/värmning av kupén, men är inte säker. Huvudbatteriet sitter under det bakre högra passagerarsätet. |
|
|
vill ej vara besservisser på något sätt men v12 har ej!!! någon/några tommgångsmotorer schnitzer! har du gjort diagnos/kollat lambdan? torsk på v12 |
|
|
Jag tror bestämt att det finns en tomgångsreglering. När du lägger i drive går ju inte varvet ner över huvud taget, ej heller om du lassar på med alla elektriska funktioner på samma gång... med andra ord har den i alla fall en tomgångsmotor... det finns ju inte en bil efter 1990 som inte har det. Min 745 har inte det och där sjunker varvet markant när man lägger i drive etc. |
|
svardska |
Vad jag förstår så finns det batteriet bara om man har bensinvärmare! 750ila-90 VW 1954 MB 200-89 VW Coach-90 mm.mm.mm... K,sVard |
|
Nej, jag har inte gjort någon diagnos än, men den ska in till BMW någon gång hade jag tänkt. //Schnitzer |
|
|
Kan bekräfta att i 540/E34 med bensinvärmare finns detta batteri. till vänster i bagageluckan. |
|
svardska |
till h på e32 750ila-90 VW 1954 MB 200-89 VW Coach-90 mm.mm.mm... K,sVard |
|
Har kollat med Bmw idag om detta omdiskuterase "lilla batteri" Det är ett backup batteri för starter och backup om man har Bmw:s orginal larm. Dessa batterier finns alltså endast till dom som har Bmw orginallarm. Hade tänkt att sätta i ett i min bil, men dom sa på Bmw att det kunde vara krångligt att koppla in då kablarna tydligen inte var dragna på de bilar som saknade detta. // Mathias |
|
|
Backup batteri för starter? Om jag inte har batteriet, går då bilen ojämt eller oroligt på tomgången? //Schnitzer |
|
|
Jag har BMW originallarmet. //Schnitzer |
|
|
mange745 v12 har ej tommgångsmotorer,tommgången regleras av styrdatorerna,som får info av olika givare,v12 styrsystemet är ganska avancerat när man tittar närmre på det, vilket du ej verkar ha gjort. torsk på v12 |
|
|
Att du har problem med tomgången har inget med batterierna att göra. Dessa är endast till för att underlätta vid start/backup till orginallarm samt även om man har bensinvärmare. // Mathias |
|
|
Ok, då är det fortfarande ett mysterium att den går så ojämt på tomgången. //Schnitzer |
|
|
Okej... hade visst fel... men en tomgångsreglering hade den ju iaf. Vad som kan orsaka ojämn gång, vad jag vet, är att synkroniseringen mellan motorhalvorna funkar dåligt. |
|
|
Förhoppningsvis är det en billigare lösning på ditt tomgångsproblem än vad det var på mitt. Hade jo både tjuvluft och trasig lambda.... Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Om tomgången går dåligt kan det vara packningen under insugen som släpper in tjyvluft. Vanligt fel på V12:orna. BMW 850 har likadana batterier på båda sidor av bagaget. Det ska dock inte 750 ha. V12:an har elektroniskt styrda insugsspjäll och datorerna kan därför overrida gaspedalen och därmed ställa in rätt tomgång utan tomgångsmotor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.