AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.227

Varför är det svårt att sälja bilen, tips?

Sida 1 av 2
F_
10
F_Anders
328i Cab -96
Hej!

Mitt namn är Anders och jag är en stolt ägare av en BMW 328cab årsmodell 96.

Nu är det så att jag haft den ute på annons ett bra tag samma dag jag blev av med körkortet 20 juni om jag inte minnns helt fel. Jag iofs varit i Thailand i fyra veckor där jag tappade min svenska telefon så jag vet inte exakt hur många som ringt ;-).

Jag han använda bilen i två dygn i Sverige, jag importerade den från tyskland själv, sen så "råkade" jag köra lite fort så vips så var lappen borta.

jag är ensam/enda ägaren i Sverige och endast 1 tidigare ägare i Tyskland. Bilen gick igen "importbesiktningen" helt utan anmärkning.

Har annonserat på blocket och andra internet sajter. Någon som har nåt bra tips??

Synd på en sån fin bil o bara behöva stå, då man inte har nåt körkort!

Mvh

Varför tar dom körkort :-(
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du har redan sagt det i annonsen... 2 dagar i Sverige och du vill sälja bilen pga att du "miste" ditt körkort låter väldigt suspekt. Visst jag tror dig men det drar ögonen till sig.

Hur fort gick det och när kommer kortet på posten?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag kollade på din annons på Blocket.

Jag tycker du ska ta bort "Vilket tyder på en mycket välmående bil". Besiktningen säger inte allt för mycket hur fin bilen är...

Den svenska sommaren är kanske en annan orsak?

110.000 för att sitta i regnet i en 10 år gammal BMW... Jag vet inte men marknaden är kanske inte så stor för cab?
F_
10
F_Anders
328i Cab -96
Hej!

Eftersom jag ligger i en liten tvist med myndigheterna då dom ej hade mätt mig med laser vill jag inter riktigt kommentera hastigheten.

Men jag har en kompis som körde för fort en gång, han körde 180 på en 50 väg. Men det var kompisen min.

99000 ska priset vara heltsonika, blocket har drivit mig till vansinning, har försökt ändra i dagar, men inget händer inte ens ett email....

anyways några tips??

PS! det är väl bara år 2005 så nio år är den väl? eller har jag missat nåt år?! Den blir bra gammal om man mäter i buddah år :P

F_
10
F_Anders
328i Cab -96
Jag tycker du ska ta bort "Vilket tyder på en mycket välmående bil". Besiktningen säger inte allt för mycket hur fin bilen är...

OK

Ska man M-testa den eller dylikt?

Mvh

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Om du har ett M-test på bilen så höjer det självklart säkerheten för köparen och denne känner sig tryggare. Vet du av att du har en bra välmående bil så är jag säker på att det är lättare o sälja den om du har M-testet. Cabbar ska nog annars helst säljas i perioden April-Maj. Blir alltid svårare o sälja dem när det blir höst-vinter. Efterfrågan är ju av naturliga skäl inte lika stor då.
F_
10
F_Anders
328i Cab -96
OK.

Tack för ett innehållsrikt svar Highway star. Jag bor i sthlm har du någon aning om vart man utför detta m-test? Samt prisklass på det.

Det där med utbud/efterfrågan ska jag ju ha lärt mig i mikroekonomin ;)

Off topic, hade ett sånt vrålåk du besitter en vecka, ett under att jag överlevde....

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
M Testcenter i Stockholm

Sveavägen 159
Box 23142
104 35 Stockholm

Öppet måndag - torsdag 8.00 - 17.00, fredag 8.00 - 16.00

Tel: 08-690 38 15
Fax: 08-690 38 19
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Det är väl www.motormannen.se som utför M-test.

//Player
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Länk

//Player
F_
10
F_Anders
328i Cab -96
OK!

Tackar för svaren och hjälpen Highway Star och Player . Ringde och försökte boka in mig på en tid, rackarns semestertider. Blir till och köra till v-ås eller uppsala....

'Men jag kör INTE, har en chaufför, så att alla vet, om det nu skulle vara någon trafikant polis som läste tråden' !!!!!!!!

Mvh

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tror 9 av 10 som tänkt skaffa cab i sommar redan har gjort det. Ska du sälja nu när kylan börjar närma sig tror jag du kommer tvingas gå ner i pris.

Att den svenskreggats veckan innan den kom på annons kan nog bidra till att den blir svårare att sälja.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag sålde en 318 cab -96 i våras. Det var skitsegt. Jag annonserade nog i nästan två månader innan det ringde en vettig köpare.
hampe m3
heltsonika, åk o kolla på bilen, ja har kikat på den då det e är en skol kamrat till mig som gick i någon års kurs över mig..

kolla gärna upp historiken på den, ja har gjort det.

o angånde lappen så stämmer det tyvär då, alla har inte rutig keps o ligger o kryssar i 30.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Får du aldrig tillbaka körkortet? =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
hampe m3: Hade jag varit ute efter en cab 96 så hade jag gjort det. Den ser bra ut och jag tvivlar inte på hans historia. Jag hade självklart bedömt bilens skick efter min egen uppfattning.

Det jag däremot säger kan vara till hans nackdel är att bilen är importerad och använd 2 dagar i Sverige för att sen säljas med motiveringen, "jag blev av med körkortet". Hade jag ringt och hört det skulle jag nog tappat intresset.

Visst kan bilen vara i toppskick för det och visst har han förlorat lappen men magkänslan är förlorad redan där. Man ringer oftast en okänd person.

Mitt tips är att ta bort annonsen och lägga ut den igen i april/maj nästa år om han inte vill gå ner så mycket i pris.

Han kan även har kvar annonsen, men ta hela oturshistorien per telefon istället så kan man åtminstone övertyga någon att titta på bilen, alternativt ställa bilen på en stormarknad med "säljes" skyltar.

F_
10
F_Anders
328i Cab -96
Qoute helt sonika /Mitt tips är att ta bort annonsen och lägga ut den igen i april/maj nästa år om han inte vill gå ner så mycket i pris.

Han kan även har kvar annonsen, men ta hela oturshistorien per telefon istället så kan man åtminstone övertyga någon att titta på bilen, alternativt ställa bilen på en stormarknad med "säljes" skyltar.
/Qoute

Nu börjar det likna nåt, eftersom tråden handlade om tips huruvida jag skulle gå till väga för att sälja den och inte ifrågasättande om jag har körkort eller ej.

Behålla bilen ett år är uteslutet, då jag kommer få ta om körkortet nästa år. Summa summarum bilen får stå i 1 och ca: 1/2 år.

Det andra förslaget du kom med låter i så fall mer vettigt. Jag har lagt ut en ny annons strax under 100 000:- men lägre så vill jag helst inte gå då bilen är i utsökt skick. Tog inte första bästa BMW på mobile om man säger så.

Quote heltsonika/
/Quote

Ok den säger inte allt men nu har den gått igenom en regestreringsbesiktning med blankt protokol alltså inga slitna bustningar/spindelleder/bromsar/däck och inga läckage samt goda avgasvärden.

Och det bör ju ändå säga något om bilens skick.

Sist men inte minst tråden skall icke handla om mitt körkort, jag har ångest nog. Det ÄR borta.

Gärna mer goda råd.

Mvh
no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
Jag lägger in samma fråga i den här tråden.
Varför ska det vara så svårt att sälja sin bil.
Min råkar vara svensksåld (och fullservad). Iof med 15000 på mätaren men moderna bilar håller faktiskt bra dom också.
Den är inte heller en cupé men alla ev köpare är väl inte låsta på det. Eller?
Har en polare som sålde sin 323:a.
Äldre och mindre motor än i min men nästan 30000:- dyrare.
Är cupé värd så mkt mer än en sedan?
F_
10
F_Anders
328i Cab -96
Ingen seger i förskott men bör nog kunna svara på min egna fråga denna gång, kontakter och lite flyt. Dem där internetsajterna har inte gett ett smack.... Och då vet ni nog vilken jag syftar på 'sveriges största annons marknad'.

Nu har jag ju nåt år på mig o fundera vad nästa bil ska bli.... Funderar på en 320D touring, bör väll man kunna ha kvar kortet ett tag till i alla fall.

Mvh

Många har sagt det förut och jag säger det igen; har man svårt att bli av med bilen har man ett för högt pris, det är den bistra sanningen som även jag själv tvingats inse vid ett antal tillfällen. Just i detta fall kanske priset hade varit rätt i April, men inte i Augusti, nu är det "höstpris" som gäller om man ska bli av med en cab.
bmw320cab
Polaren kom hem med en kalas fin 328 cab en 1996á med el cab,klima (som funka), farthållare, sportstolar,windblocker dock utan m3 paket och han betalade 7800Euro bilen hade rullat 12.000mil med alla papper samt tidigare ägare. dvs 7800*9,5=74,100kr plus resa/reg avgift så att du skall få ut 100tkr för din kan bli svårt.

dock har jag inte sett din annons samt din bil så skicket på din bil kan jag inte uttala mig om utan säger bara lycka till med försäljningen.. :)

ps. jag sålde en 320 cab 1997 med m3 paket lite lull lull för 100tkr dock så fick köparen finansiering via mig privat vilket underlättade..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.