|
|
|
|---|---|
|
Hej man hör ett svagt dunkljud när man lägger i ettan trots att kopplingen är helt nere, obs lådan går lätt och det är inga skorr ljud. Var under och kände om det var spel i bakaxeln och kardan (knutarna) och det var det inte, så jag tog tag i utgående axel på lådan och då kunde man känna ett litet spel. Det vill gärna dunka till lite mellan växlingarna när tjejen kör men jag är osäker om hon slarvar med kopplingen för när jag kör så låter det inte (Oljan är Castrols helsyntet 1 år gammal) Mvh Danne | |
| Kan vara kopplingen som är dålig, eller något som hör ihop med kopplingen i alla fall | |
|
Silentblocken? __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
Det lila spelet som finns är alltså från utgående axel och mot motorn sett dvs ej i drivlina. kan tänka mig att det ska vara så här för det är ju så pass lite eller? Mvh danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
| Det är troligtvis så att kopplingen inte frikopplar riktigt, antingen att lamellem suger fast eller kärvar på splinsen i växellådan eller att något mekaniskt runt kopplingsgaffeln.. Därför dunkar det till när det driver lite och sedan släpper lamellen med belastningen från synkringen. detta är mitt förslag.. | |
| Tackar Mustang det låter troligt skall undersöka detta. | |
| Tackar Mustang det låter troligt skall undersöka detta. | |
| Jag hade ett dunsande läte när jag växlade till framförallt tvåan på min 328 -95. Testa att köra väldigt sakta framåt eller bakåt, lägg ur växeln och släpp upp kopplingen, lägg i växeln igen och testa om det dunkar, upprepa proceduren många gånger i olika hastighet och med olika växlar. För mig kunde jag återskapa dunsen på detta sätt vid en viss fart (typ 2 km/h) och enligt BMW i Linköping var det slutväxeln som var lite glapp. Det var dock inget som behövde åtgärdas. | |
|
Jag får ett dunkljud om jag motorbromsar "kraftigt", dvs. om jag släpper upp kopplingen lite hettsigt och sedan gasar på hettsigt efteråt. Dvs. lite klantig körning. Normal körning så märks inget. Kan hända när man ger gärnet på påfarten och sedan kommer ngn ivägen så man får lägga i 4:an med motorbroms... Klonkljud när man lägger i 1.an är väldigt vanligt på e46 vad jag fattat iaf. Fått för mig att det har med några gummikuddar i drivlinan ngnstanns om det finns några. (Inte så kunnig på drivlinor) /chni |
|
|
chni Ditt dunkljud låter som ett klockrent silentblocksljud. Sök på silentblock så får du upp massor om det. |
|
|
bstrand Tror faktiskt bara det är ett "normalt" glapp. Ska be dem kolla på det nästa gång den är på service eller liknande, eller om jag själv får möjlighet. Bilen är dock servad för 200 mil sedan bara, ljudet har funnits sen jag köpte den... för ca 2000 mil sedan. Det verkar inte vara alls lika vanligt med silentblock byte på e46 som e36. (?) /chni |
|
| Kan ju bero på att det är en nyare bil=gummit har inte hunnit torka sönder än. Kommer nog dyka upp fler och fler bilar med detta fel ju äldre modellen blir. | |
|
Håller med dig! Skulle kunna tänka mig att det inte är helt perfekt på min bil men kanske lite tidigt för byte... det stör mig inte så mycket, tror det är jag som lyssnar lite för mycket. Det låter inte som ngt farligt dunkljud. /chni |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.