AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.387

Antisladd / antispinn på e36?

Tjenare,

går i bilköpartankar och har börjat kika på en BWM. Det som eventuellt är aktuellt är en e36 323 alt 328 årsmodell -96 å framåt....
men jag undrar lite över hur det är med antispinn/antisladd eller vad BMW nu kallar sina stabiliserings system... :)

har försökt söka på forumet, men hittar ingen info som säger huruvida det finns eller inte på de modeller jag är intresserad av.

Någon vänligt sinnad själ som kan tänkas reda ut detta åt mig? :)

/johan,
göteborg
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Sök på ASC resp DSC så hittar du mer info.

M V H
Stephan

Dagbok:Länk
E36 hade vad jag vet aldrig något antisladd (DSC), bara antispinn och traction control (ASC/T). ASC/T har två funktioner, dels lättar den på gasen om det spinner, dels bromsar den det hjul som spinner mest som en sorts diffbroms. Däremot har det alltså inga andra sladdhämmande funktioner som DSC har.

Vet inte om ASC/T var standard på de modeller du funderar på, men det brukar finnas på de flesta. Kanske var det standard i alla fall på de svensksålda?
Tror inte att det var standard på nån e36 faktiskt.
Finns på kanske hälften av de lite nyare e36:orna med lite större motor. Annars är det rätt få som valt det på sina nya. Min har det och det är verkligen super på vintern! Inte lika bra som DSC, men mkt mkt bättre än utan. Finns på e36 som ASC samt ASC+T. Hur bra bara ASC är vet jag inte för min har ASC+T

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.