AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.886

Slitsade bromsskivor till M3 billigt?

Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Fick syn på en annons på blocket om borrade,slitsade och balanserade skivor till bla.M3(e-36) Det fanns till en rad olika BMW modeller från 2400:-!
Mailade killen och fick en prisuppgift på M3 96- på 3200:- för 4 stycken.(hans svar var mycket seriöst osv)

Någon som känner till nått om detta?Vad är det för skivor?dom håller ju nästan biltema pris!
Nått skämt eller?Länk

Just real M-power
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Dom ser ju helt okej ut!

Min bil Länk
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Verkar ju bra så länge han inte är ute efter att blåsa någon.
om du söker på hans nummer på tex hitta.se så hittar du ingeting alltså är det ett oregistrerat abonemang, så du inte kan få tag i han om han är en skojjare, men det behöver ju verkligen inte betyda att han är det :) var bara en tanke...
Det kan vara supergrejor eller ren skit. Med lite otur så vet du inte svaret förrän du sitter i diket, i häcken på en annan bil, eller med en krossad barnvagn på motorhuven.

Med andra ord: Satsa på beprövade kvalitetsprylar när det gäller så viktiga saker som bromsarna, för din egen och dina medtrafikanters skull!

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Kalle:
Hur vetenskapliga är dina uttalanden?
Eller försöker du bara plocka pluspoäng på forumet med "mogna" svar?
S54B32,

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg, och vad exakt har ditt inlägg med denna diskussion att göra? Om du har några synpunkter på mina inlägg så kan du:

1. Raportera dem och låta moderatorerna bedöma om de är relevanta för forumet eller om jag bara försöker "plocka poäng".
2. Skicka ett mail till mig och påpeka vad du nu vill ha sagt.

Det borde väl du, som enligt användarprofilen är 76 år gammal vara "mogen" nog att klara av?

Faktum kvarstår: Då det uppenbarligen rör sig om "No Name"-skivor vet man inte vad man får. Det kan vara något skrot tillverkat av fuskmaterial i kina, det kan vara andrahandssorteringar någonstans ifrån men det finns så klart också en chans att det är kanonprylar. Sedan är det upp till var och en om man vill vara (dum)snål och chansa. Detta behöver man knappast vara vetenskapsman för att räkna ut...

Jag anser mig emellertid vara mer insatt i reservdelsbranschen än gemene man, då jag sedan ett och ett halvt år tillbaka jobbar med just fordonsbromsar för eftermarknaden.

Mvh,
Kalle
_______
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Kalle Hansen: Du har givetvis rätt angående säkerheten,det är det jag sätter först...därav mitt inlägg!

Jag var mest intresserad om någon köpt bromsskivor av den här killen.
Vad kostar 4 orginalskivor?vore en kul jämförelse!
Absolut det kan ju vara skit(känns rätt troligt p.g.a priset) men jag är inte killen som dömmer saker innan jag själv prövat eller om någon annan har en erfarenhet av just detta bromskit

Finns det mycket skräp på marknaden Kalle Hansen?

Just real M-power
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hade jag behövt bromsar så hade jag nog kollat upp dessa skivor.
Man vet ju aldrig, det kan som sagt vara bra grejor. Det är väl bara att trycka dit dom och testa bromsarna ordentligt på nåt ställe utan trafik de första milen. Dom lär ju inte bara sluta bromsa helt plötsligt om det funkar bra eller hur.

Sen tycker jag nog att han verkar seriös i sin annons iaf, är ju de flesta seriösa skojjare också iof. Han verkar ha importerat skivorna från usa iaf. Eftersom han skriver ut sitt namn i annonsen, och att han säljer till så många olika bilar så tycker iaf jag att det är värt att kolla upp.

MVH: Henrik

///M3
simon_76,

Nej, jag tycker nog att bromsmarknaden är relativt förskonad från riktiga skräpprodukter. Har dock hört talas om några brasilientillverkade skivor som tydligen ska vara riktigt värdelösa och jag tvivlar på att kineserna överlag har uppnåt samma kvalitets/säkerhetstänkande som "västvärlden". Till och med Biltema verkar ju i många fall sälja produkter med relativt bra kvalité, om man ska tro inläggen i forumet åtminstone. Men det är ju samma sak där, Biltema vägrar uppge tillverkningsland, och alltså kan man få precis vad som helst.

Att testa skivorna är ingen dum idé, men att göra som M3_LOVER föreslår och "testa bromsarna ordentligt på nåt ställe utan trafik de första milen" är absolut inte att rekomendera! Bromsskivor skall köras in de första 20 milen ungefär, och under inkörningen bör man ABSOLUT undvika häftiga inbromsningar... annars var tanken god :)

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_______
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Bytte skivor runt om i måndags. Slitzade brembo skivor fram och org bak. Går nog på runt 3500 med belägg å allt. Fick rabatt så jag fick de för 2500kr =)

Kalle Hansen: Stämmer de att skivorna kan spricka vid häftiga bromsningar innan de är riktigt inkörda?

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kalle: Jag kom på det efteråt sen. Då får man väl köra lungt i 20mil utan trafik och sen testa dom :) Men ska man verkligen behöva köra så långt? Kompisen har en 540 med borrade o slitsade skivor + värre belägg. Tror inte han körde in dom så jätte länge men, iof så bromsar han ju inte stenhård nån gång.

För att knäcka skivan av värme får man la bromsa åta bara fan.

///M3
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Problemet med just hålborrade skivor är att när dom spricker, (vilket dom alltid gör för eller senare) så är risken stor att det lossar en hel "tårtbit" om kvaliten inte är på topp. Det är ju inte så svårt att gissa vad som händer om det helt plötsligt saknas 1/4 bromsskiva under inbromsningen. Har man tur så behöver man bara åka till BMW och köpa ny skiva + bromsok med belägg. Har man otur så behöver man inte bry sig om nånting mer.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Men då slipper man iaf köpa nya bromsar.

///M3
Henrik,

Behöver... nej inte egentligen, såvida man inte vill försäkra sig om skivornas livslängd och prestanda :) Men det vill man väl?

Mvh,
Kalle
_______
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Hur skall man då kunna köra in beläggen om man köper dessa samtidigt?
Där skall man göra hård inbromsning från 180 till 100 km/h upprepade gånger. (pagid)
Skall man då först köra 20 mil lugnt, sedan köra in beläggen? :)

Keep up the good work!
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Förresten tror jag nog att originalskivorna ger bättre kylning än dessa helgjutna skivor i stål.

Keep up the good work!
Triss,

Det är den så kallade snabbinkörningsmetoden. Funkar också, men jag brukar inte rekomendera denna om man "inte vet vad man gör". Viktigt att poängtera att grejorna ska kylas ned mellan inbromsningarna. Gör man "fel" är det väldigt lätt att köra sönder grejorna istället för att köra in dem.

Mvh,
Kalle
_______
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Observera att jag var ironisk i mitt inlägg. Observera också att jag pratade om termisk inkörning av racingbelägg. Denna går inte att göra genom lugn körning, då får man inte upp tillräcklig värme....

Keep up the good work!
triss,

Ironi eller inte, faktum är att man faktiskt kan köra in standardgrejor enligt den principen också, förutsatt att man vet vad man sysslar med :)

Mvh,
Kalle
_______
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Detta skulle du sagt till förra ägaren av min M3:a. Skivorna är kanske 25% slitna men de skakar bra när man bromsar i höga farter. Antar att han bromsat för hårt så dom blivit varma och skeva. Bara att svarva och se glad ut. SKIT:)

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.