|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska flytta till Danmark till hösten och blir antagligen kvar ett par år. Men vad göra åt deras bilskatter? Det kostar ca 200 000 Skr att registrera en 6 år gammal 523T i Danmark. Är det någon som vet om/hur man kan slippa registrera bilen i Danmark? Registrera bilen på svärmor? /Mattias | |
|
Man biter ihop eller köper en liten dansk bil.... Told & Skatt i Danmark är väldigt sugna på att undersöka danskar som köper bil i sveriget.ex och skriver sig i en postbox i Malmö... Eller så kanske nån avundsjuk dansk granne tipsar om att du har svensk reggad bil i mer än tillåten tid.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
En kompis till mig körde i drygt ett år med en svenskreggad bil i Danmark, utan några som helst problem, bilen stod under tiden skriven på hans mor, bosatt i Sverige. Ska du bo där i flera år så kan det som sagt bli problem, men jag hade nog chansat och skrivit bilen på någon släkting i Sverige. Danskarnas omänskliga luxus-skat på bilar är enbart löjlig. Det är emellertid en av danska statens absolut största inkomstkällor. Har man inga naturresurser så får man suga ut invånarna istället :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
| Det är väl snarare så att danskarna får betala riktiga fullpriser för sitt bilägande. Svenskarna har subvetionerade priser. Tacka Volvo och Saab för det... | |
parolof |
fullpriser??? vad menar du med det? Om du tycker bilägandet är för billigt i Sverige så kan du väl betala extra till skattmasen om du vill;-) |
| Bilar är subventionerade i sverige. Det är bara att kolla in vilken storleksklass av bil som folk kör runt med i detta land (Volvo och Saab storlek). Sen kan du titta dig om i våra grannländer som inte har en inhemsk bilindustri som måste hållas under armarna och se vad bilar kostar där. Sen så kan man tycka att alla skulle ha ett lika "billigt" bilägande som svenskarna. Men så är inte fallet. Även tyskland är dyrare vad jag förstår då dom betalar betydligt högre vägskatter. Men jag kan ha fel på den punkten. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
I vårt fall handlar det mer om vår vilja att låna till kapitalvaror och generös tjänstebilslagstiftning. Det i kombination med en bakåtsträvande miljöpolitik som gör att vi har så många av Snaaab och torslandatraktor Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Annars kan du ju sälja bilen och köpa tre st E34 med varierande utrustning och motorer. Då har du flera bilar att rotera mellan :) Bör räcka i två år. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Säljer inte gärna bilen, det skulle vara för att byta till tre st E34 då! Ska försöka få uppskov men jag har hört att danska skatteverket är svårflörtade. Det blir väl till att bita ihop då. /Mattias |
|
|
Det här blir ju lite väl off-topic, men att bilar och bilägande skulle vara subventionerat i Sverige skulle jag gärna vilja ha utvecklat lite närmare…. ”Fullpris” var för mig ett nytt ord i sammanhanget, ”fullpris” i Danmark ?!?! Jag tror faktiskt inte jag hänger med alls. Men det kanske finns någon särskild formel för att få fram detta korrekta ”fullpris”? Spännade.... |
|
| försvann visst ett "n"...någonstans | |
|
PowerMac ->2Det är väl snarare så att danskarna får betala riktiga fullpriser för sitt bilägande. Svenskarna har subvetionerade priser. Tacka Volvo och Saab för det... " Vilket kvalificerat skitsnack av värsta graden. Om bilismen i Danmark straffskattas med 600% och i Sverige "bara" straffskattas med 300% så ser du det som en subvention. Det skulle ju vara som att inbrottsjuvarna tycket att de skulle "subventionera och belöna" din privatekonomi genom att lämna hälften kvar när de gör inbrott hos dig........ |
|
|
Bodde själv där i 1 1/2 år. Det är 180% skatt ex. moms som gäller så fort du bor i Danmark, mycket svårt att komma undan trots EU. Tror Danmark skulle bli stämda för just det. Att du har den skriven på någon annan hjälper inte heller, bor du där så riskerar du att få betala hur som helst. Det första som hände när jag flyttade ner var att BMW finans sa upp lånet på bilen på grund av risken att bilen skulle beskattas och de riskera att bli av med den. Det handlar inte om priser subventionerade eller ej, länder som Norge, Danmark och Finland har en hög bilskatt. Vi som har en bilindustri att gynna har inte det. I Danmark är bilarna något billigare tack vare den höga skatten, dessvärre ingår inte lika mycket utr. Förresten är det 180% ex.moms på extra utr. också. Hehe. Vilket skatteparadis. /S |
|
Yuup! Åker t.ex förbi en volvohandlare och där har han ett flertal av V70 (00) för 279k DKr ungefär 345kkr så vissa har det sämre än vi :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| BMW_MAN: Ja, jag ser det som en subvention. Annars så skulle även vi ha likvärdiga skattestser som våra grannländer. Danmark, Norge, Finland. Som förövrigt inte har någon bilindustri att gynna. Utsugning eller inte, vi betalar ett lägre pris än dom. Att sen bilismen är en av statsmaktens största kassa ko är ett välkänt faktum. | |
parolof |
Så om andra länder har lägre inkomst, tobak och spritskatter så är dessa varor också subventionerade??? Då är ju i allafall alkoholen subventionerad i Danmark;-) |
|
PowerMac. Holy shit. Eftersom vi har världen högsta inkomstskatt på arbete i sverige så måste alla andra länder ha subvention på arbete då. |
|
| Jag har aldrig ifrågasatt sveriges svinhöga inkomstskatter eller överjävliga moms samt spritskatt med mera. Däremot så är det solklart att ett land som annars har värdens högsta skattetryck har valt att subventionera sin bilindustri. Om du inte ser det så ser du ingenting. ;) | |
| För tusan, om det är en subvention så skulle bilarna vara billigare än vad priset utan skatt är. Klart som tusan bilar inte är subventionerade när 20% av inköpspriset är skatt. | |
|
Det där med att ha bilen Svensk reggad, kan bli en dyr historia, om du har fast adress i DK.. Told & Skat i DK är mycket intensiva, i kampen mot alla de svensk reggade (läckra bilar) som rullar i DK, speciellt här i Köpenhamn... Du får nog bita i det sura äpplet och betala avgiften på bilen när du tar med den... Kör du svensk reggat och de får reda på det, kostar det: avgift på bilen (ca200.000 DKK) + 40 % av beloppet i straff!!!! Saknar verkligen Sverige när det gäller bilpriser! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Märkligt. Kan man inte ha fast adress i DK och vara skattskriven i Sverige? I så fall är det ju Sverige som skall anses vara landet där skatten skall debiteras, även för bilen. Annars får man väl registrera en liten firma eller nåt som står för hyreskontraktet i DK, eller hyra i andra hand. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.