|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, han tjatade om skärpta krav på tvättar med biologiskt nedbrytbart medel mm. Enligt honom fastnade mycket i ramen, kring axlarna (låter troligt med tanke på underredsgeometrin), sedan kan man med blotta ögat se skillna på en skitig och en ren lastbil... det är rätt många kvadratmeter kapell/plåt på en långtradare med släp.. Skit samma, jag her nu ännu en anledning att köpa importerat eller importera själv, tittar bara på min 520 som rullat 8 år (14000mil) kring Frankfurt och 3 år (2500mil) på E6/E4 och div. vägar i sverige, jämför man slitaget på lacken när jag tog in den och nu blir man rädd. Den nya kärleken: Länk |
|
| Faktum är att vägstandarden i Sverige är hög. Hade släktingar från Minnesota på besök för ett tag sedan, de var riktigt imponerade över hur fina vägar vi hade. | |
|
FD-Ormen Att tvätta ett 24 meters ekipage går i dagsläget på mellan 650 - 750kr +moms (810-930kr inkl.) Själv kör jag lastbilen genom tvätt en gång i veckan... Tar ca 1tim. Räkna på hur långt man hinner på 1 timme... ca 7-8 mil beroende på väg ... Ta det gånger 140kr + moms. Det är i runda slängar vad man behöver dra in per mil för att det ska gå ihop. Den totala kostnaden springer lätt iväg som du kanske förstår. Betänk även att mönstret i ett lastbilsdäck är mer än dubbelt så djupt som ett nytt personbils däck. Bredden på "skårorna" i däcket är ca 1-1,5cm beroende på sommar resp. vinter mönster... Det fastnar en hel del stenar i det mönstret.... Tvivlar på att det är skiten på lastbilarna är vad som kommer farande mot din bil.... Nej, det är allt smågruset i vägrenen som kommer farande... Vägverkets fel att det ligger där det ligger... Får man stenskott så ligger man för nära framförvarande bil... ;) // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Vad jag menade var att det finns en anledning till att man inte kan tvätta sina lastbilar så fort det blir skitigt, eftersom det allt som oftast varken finns tid eller är ekonomiskt försvarbart... Speciellt inte på vintern.... edit funktion tack... // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Visst lossnar det en massa skit från lastbilarna men det största problemet är grus, sand och annan skit som ligger kvar på vägarna. Hur som helst gör jag allt för att hålla mig från lastbilar, oftast inget problem att köra om dom snabbt men det är värre om det är mycket trafik. |
|
| Ang. det andra ämnet i tråden: Varför har vi i Gbg så mycket sämre vägar än tex Sthlm? För dom är verkligen dåliga, märks ordentligt när jag kör tvåhjuligt då jag måste åka slalom mellan hålen. Dessutom är det livsfaligt att ligga för nära bakom en bil eftersom du inte hinner se oljämnheterna. | |
bustorp |
Heinz har rätt. Gruset o skiten kommer ifrån vägen, var annars? "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.