AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.550

Extremt smutsiga lastbilar blästrar sönder våra bilar

Sida 1 av 2
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Just det, jag blir så förbannad. Jag har kört bil i över 12 år, kan inte minnas att det var såhär illa för 10 år sedan. Att hamna bakom en lastbil idag och höra smattrandet på bilen gör mig vansinnig, tycker ni inte att det är hopplöst?

Har pratat med en snubbe som håller just på med lastbilstvätt, det är tydligen så att vår mon*oregering har bestämt nåt om endast miljövänlig tvätt av lastbilar=dyr tvätt=åkerierna tvättar mindre... vet ej riktigt allt och hur det exakt ligger till, men en sak är säker, lastbilarna är skitigare än nånsin, och vi betalar hög(re) vägskatt.

Visst, jag betalar gärna för mig, men vill då ha drägliga vägar som inte (nämnvärt) sabbar mina bilar, sedan har vi vägarna i GBG, som är katastrof, men det är en annan femma...

Funderar på att skriva till VV och försöka få tillbaka en del av bilskatten pga. dåliga vägar och lagar som leder till att mina bilar förslits snabbare än normalt.

Inget illa mot åkarna, det är väl som vanligt våra politiker som ställer till det, eller?

Den nya kärleken: Länk
Vägarna i GBG är under all kritik. Man får nog åka till östeuropa för att hitta motsvarande övergripande vägstandard. Och då överdriver jag INTE! Som tur är så finns det ingen trafik att tala om i detta land, så en omkörning är lätt ordnad om man skulle råka hamna bakom en lortgris. Men visst borde åkerierna ta sitt ansvar helt klart.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Hamnar man BAKOM en lastbil och det inte verkar gå att köra om inom rimlig tid, så kanske det går att öka avståndet en smula genom att lätta på gasen...eller? ;)

Tristare att MÖTA en som kör som om "han hade betalt" :)på grusväg eller sämre s.k. asfaltväg med "div grus/sten inslag
Där är det svårt att minska sin egen hastighet i tid pga kända
skäl...

Mvh Janne.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Trodde smattret kom från dåligt underhållna vägar med mycket slitna vägbanor med löst liggande grus.Har fått många mysigt feta stenskott på E6:an norrut från Gbg eftersom jag pendlar.

mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har upplevt att detta fenomen, åtmistone vintertid, tycks ha samband med väghållarnas (oftast vägverket) ändrade metoder för 'halkbekämpning'. Förr vräkte man ut saltet torrt och 'vanlig' sand (sån ungarna har i sandlådan, ungefär) användes där det behövdes. Numera 'vattnar' man oftast ut en saltlösning, och sprider krossgrus i princip överallt. Förutom att krossgruset har korn med 'vassa kanter', verkar kornstorleken ha krupit uppåt - det ligger massvis med grus och småsten på vägarna! Blästrar både lack och vindruta ordentligt om man inte är helt ensam på vägen. Vindrutan på min 1-serie var så slut i våras, efter EN vinter, att jag blev tvungen att byta den! Visserligen kör jag mycket, men att en ruta tar slut på 3,000 mil har jag aldrig varit med om förr. Även lacken i fronten är ordentligt 'pepprad' med stenskott, jag har säkert lagt i ett hundratal prickar i lacken...
Ännu värre blir det av att vägverket inte verkar ha råd att sopa upp gruset på våren, det ligger kvar tills vi kört bort det åt dom.
Till detta kommer vägverkets 'snålreparationer' av våra sönderkörda vägar under sommarmånaderna. Man lägger på ett lager bindemedel, och sprider sedan ut krossgrus som vi trafikanter får den stora äran att massera in i bindemedlet. Det som inte fastnar sprätter upp och blästrar våra bilar lite till....
(Jo, jag vet att hastigheten sänks och att det sätts upp skyltar med stenskottsvarning, men min bil blir blästrad lika förbannat).

Håller med om att det är våra politiker som bär skulden - vägverket får alldeles för lite pengar ur 'skattekistan' som vi bilister fyller på med alldeles för många miljarder varje år!

/// Gunnar E.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Javisst Janne, öka avståndet när man ligger t.ex. i innerfil på motorväg där lastbil kör om lastbil (fartskillnad mellan bilarna 0,3km/h, omkörningstid>7min), yttrfilen fullproppad med ivriga filbytare och 0,4 meter bakom min bil hänger det en STCC wannabee... många gånger går det inte att öka avståndet, man vill köra om själv... och gruset smattrar långt bakom oså.

Har också undrat hur i h-e kan de hitta grus på vägkanten av en nylagt, torr sommarväg, till lastbilstvättaren förklarade för mig att uppemot 70kg kan komma loss från en tradare vid en tvätt, mycket fastnar undertill på de, i ramen mm.

Håll avstånd.. påstå inte att det inte går för att det är en stcc wannabe bakom, löjlig ursäkt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har varit i Polen och lovat mig själv att aldrig gnälla på vägstandarden i Sverige. Så får det bli.

Får man stenskott ligger man för nära. En annan regel.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ETrettio: Håll avstånd, vad är det för påhopp? Det är en helt annat ämne, typiskt. Så jag ska ligga 40 meter bakom för att sedan göra en ännu farligare omkörning, med tanke på längre sträcka?

Plötsligt är det jag som är syndabocken, tvätta lastbilarna istället! Det var det jag var ute efter, inte efter hur man ska köra o inte köra, så plötsligt ska jag anpassa och öka faran bara för att jag inte vägrar blunda och bara ta skiten? i h-e heller.

Javisst, jag lovar att jag nån gång, i en idiotsäker bil med bur ska nita på E6 när en rad Janne Flash kopior trycker en i röven.

Det är därför jag försöker undvika dom stora vägarna om det går.

No More Limits!
Jag brukar lämna ett säkerhetsavstånd när jag hamnar i köer. Och då är det genast någon som måste köra om för att sedan ligga kvar i samma kö fast framför mig och en meter bakom framförvarande bil. Det måste vara någon form av hjärnskada som yttrar sig så fort vissa sätter sig bakom ratten.

För övrigt så brukar jag så mycket stenskott på mina bilar. Kan det bero på att jag håller avstånd eller kör om? Jag gissar på det...
Instämmer med föregående talare angående vägskicket i Göteborg.
Det är rent ut sagt bedrövligt att köra i den här staden, man får köra slalom mellan gatubrunnarna och de patetiska ursäkter som skall förmodas likna en lagning av vägen.

Igår fick jag ett stenskott av en lastbil när jag körde om honom en stor blemma mitt framför piloten, jag låg inte nära lastbilen utan så nära mitträcket jag i princip kunde komma.

Tror att det är däcksprutet som är den stora faran. Låg riktigt nära med förra bilen en kort sträcka för att jag ville se om deras stänksydd hjälper. Och där kan vi prata om blästring. Stänkskydden hjälper inte mycket.

No More Limits!
Fd ormen : Det var väl inget påhopp Håll avstånd menar jag i allmänhet. Men du skriver att många ggr går det inte att öka avståndet pga stcc förare i häcken det låter konstigt, så du menar att om du släpper gasen lite så kör dom över dig.

Sen skriver du att du ska nita framför dom. Finns det inget mellanting mellan köra om och tvärnita?? Jag gick nog fel skola då när jag tog körkort. Dina argument är tomma
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ETrettio: Vad jag menade med att jag skall nita (lite att ta i, men ibland tycker jag folk är helt tokiga när de ska förbi på motorväg, ligger riktigt nära o slickar en i r*ven trotts att de ser att jag omöjligt kan öka farten, lastbilen blockerar ju! sånt gör mig vansinnig, ska jag då sänka farten? då blir de bakom ännu mer irriterade)

skit samma, jag vägrar ändra mina ordinarie körsätt, kör som alltid kört (aldrig krockat eller kört på nåt på mina 12 år), jag håller avstånd som jag alltid hållt!

Debatten leder ingenvart, jag argumenterar inte, jag vill bara ha renare trafik, jag köper inte det att jag ligger för nära, har provat att sakta ner o backa, ändå kommer det skit smattrandes.

Tycker bara synd om att de flesta bara verkar blunda o svälja...

Blir så förbannan på denna jävla "Budgetasfalt" som läggs i bland Oskarshamn ni vet sånt där oljegrus som bilarna tydligen ska platta till iställer för deras asfaltsmaskiner. Snacka om att det gäller att man ha vaxat bilen innan, annars är det ju kört att få bort all tjära.
La
23
Lardman
525i -95
Ibland kan man råka ut för allt på samma gång :)

Åkte på E20 Norr en gång, var ungefär mellan Vårgårda och herrjunga där det finns hastighetskameror, det är det riktig skitväg.
Framför mig hade jag 4 lastbilar som låg riktigt tätt inpå varandra, bakom mig hade jag en annan lastbil som låg i räva på mig.

Helt plötsligt kommer det en annan bil som kört om lastbilen bakom mig och måste tränga sig in för att han fick möte. Då blev det riktigt tajt om plats :)

Då vart det jobbigt för det fanns inte mycket man kunde göra, sakta ner var inte med på listan för då kunde man kanske missa en av de få omkörningmöjligheterna :P

/jens
Här uppe i norrland skulle dom vara smarta och använda billig asfalt vilket gjorde att vägen vart snorhal även sommartid. Så nu måste dom sanda för 10" om dan på SOMMAREN kompetenta killar.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
På tal om det andra ämnet, vägarna, de flesta vägar i Sverige är helt OK. Dock är vägarna i Göteborg under all kritik tycker jag, och då har jag levt 14 år av mitt liv i ett f.d. kommunistland i öst, kört ett antal gånger genom polen (t.o.m. Warsawa är bättre på genomfarten).

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Just nu känns det faktiskt skönt att flytta tillbaka till Danmark, fast bilarna kostar skjortan, då det inte sandas (eller sprids gruskorn) alls.

Det saltas dock en del, men det går ju att tvätta.. Kommer ihåg vintrarna i Sverige, med allt skit som låg på vägarna ändå in i slutet av April! :-(

Vår E60 fick en del stenslag i Sverige -04/05 men inte extremt mycket, då det hölls bra avstånd..

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
FD-Ormen
"Har pratat med en snubbe som håller just på med lastbilstvätt, det är tydligen så att vår mon*oregering har bestämt nåt om endast miljövänlig tvätt av lastbilar=dyr tvätt=åkerierna tvättar mindre... vet ej riktigt allt och hur det exakt ligger till, men en sak är säker, lastbilarna är skitigare än nånsin, och vi betalar hög(re) vägskatt."

Klart det finns miljökrav på tvättar. Men självklart har det inget med hur det tvättas ( = underedsspolning) att göra utan endast att det ställs högre krav på återvinning av vattnet.

Troligen är det inte grus från själva lastbilarna som sprutar på dig (varifrån skulle det komma?) utan smågrus från vägen.

/N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.