AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

Byte av dörrar på E28

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Efter ett idogt letande efter en donatorbil till min Royalblå M535:a har jag nu hittat en 518 med fräscha dörrar och skärm. Min fråga är hur man byter dörrarna på enklaste sätt. Tog en snabbkoll och det verkar som att man bara plockar en sprint och sedan hakar av resp. på den nya dörren, stämmer detta? Hur sitter dörrsidorna fast?

Tack på förhand!

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej! C. Svensson (tvätta, tvätta, tvätta) HAHA :oD Gillar Din Nick!!

BTW: Vacker bil Du har...

De sitter med små clips, några skruvar samt div. lirkande! Superlätta att ta bort :-)

Visst, slå ur sprintarna, slå ur C-sprinten i den lilla "följe-armen", som "dikterar" dörrstoppen! Lyft bort dörren! Glöm för Guds skull inte att koppla loss kablaget till eventuell elektronik!

/KRAFTWERK

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Perfekt, tack för hjälpen och för komplimangen ang. min bil. Snart är den ännu finare när mina nya dörrar och skärm sitter på den...;) Var lossas enklast kablarna till C-låset och el-backspeglarna?

Länk

Paap Reeder
.... hm .. slå ur sprintarna?
Hur lätt är det? .. men ni kanske har BMW´s specverktyg?
Berätta hur det gick.

MVH /// Paap R
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Hmm, hur är det nu. Behövs det något specialverktyg för att få ur sprintarna?

Länk

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
En skruvmejsel funkar fint för att få ut sprintarna.

Dörrarna är fast skruvade med 4 st M8 bultar, 2 uppe och 2 nere. Bakom bultarna finns en bunt med shims, se till att ni sätter tillbaka shimsen på samma ställe som ni tog dom från.

/// Kristian
Paap Reeder
... alltsåå varför skall man lossa skruvarna om man slagit ut sprintarna i gångjärnen?

Skall kolla om jag kan få ut min dörrsprintar med skruvmejsel?
Behöver byta den övre i förardörren.

MVH /// Paap R
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Det borde ju räcka med att lossa sprintarna för att hänga av dörren. Sedan när man hänger på den andra dörren så måste man kanske lossa bultarna för att anpassa schimsen till den nya dörren, eller?

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.