AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.134

Kokande motor

tony t
Tog en sväng med 535an (97) idag och märkte plöstligt att det började spruta vatten och ånga under motoruhuven, "kolla kylarvätska" tändes. Detta utan att tempmätaren gått över normal.

Stannade och öppnade huven och såg att fästet på ena slangen till expansionkärlet hade lossnat(!). Kan ingenting om mek med bilar, men jag satte fast slangen igen och fyllde på med vatten.

Nu när jag startar bilen och kör lite så går mätaren fortfarande inte över normal, men jag vet att den kokar, skruvar man lite på lufningsskruven så kommer det ut kokande vatten.

Är min tempmätare trasig? Det är ju tydligt att något är fel med kylsystemet så frågan är om slangen som lossnat gjort det pga att motorn kokade innan. Kan inte se slangen som orsaken till problemet jag har nu.

Någon som har nån ide? Provat att lufta men det är inte problemet.

Ska jag bärga den till närmaste BMW-verkstad?
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Att det kommer vatten ur luftningsskruven beror väl på övertrycket i systemet. Om bilen kokar ordentligt så trycker den ut vattenånga runt påfyllningslocket uatn att du öppnar det. Brukar höras när den kokar också. Tror inte den kokar om inte tempmätaren visar det. Skulle vara om tempmätaren är trasig då.

__
BMW - When you need power and comfort.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Jag gissar på att du har luft i kylsystemet i alla fall.
Hände samma sak med min 523 när min fru körde den på hemväg från shopping i Stockholm. Hjälpte INTE att bara fylla på med vatten/glykol. Strax innan jag fick nog och skulle lämna in på verkstad läste jag igenom noga på forumet om hur man luftar kylsystemet. Bl a Hasso hade bra inlägg men även andra. Jag lyckades inte förrän jag fattade att man skulle öppna BÅDA luftningsskruvarna, både den vid expansionskärlet OCH den vid termostaten/slangen. Sedan fick man fylla på lite i taget, varva upp motorn, vänta, lufta, fylla på, varva... osv. Det tog gott och väl en timme och gick i mer än 2 liter vatten/glykol. Du är inte färdig med luftningen förrän det bara kommer vätska ur luftnippeln OCH det står som en liten "stråle" ner i expansionskärlet när du varvar motorn lite.
Först då är du klar med luftningen.

Lycka till!

If it aint broken - dont fix it
Gu
195
Gumpy
330 -01
Lite OT men hur mår toppen efter dessa händelser???
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Testa att ta bort tempgivare och sätt ned i en kastrull med kokande vatten.
Ännu bättre är att ta het olja som håller 110-115 oC för att vara på den säkra sidan. Kolla inne i kupen om mätaren går upp till max.

Annars kan du köra ett OBC test för att se.

Att det spottar och fräser är helt normalt då vätskan börjar koka vid ambient lufttryck. Däremot under tryck så håller vätskan runt 110-112 oC utan att koka.
Dvs kokningen är inget sätt att avgöra vilken temp. du har då kokningen är nästan enbart beroende av omgivande tryck.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.