AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.885

Hur justera styrservot

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Vet att "köttig" styrning är något av en BMW-finess, men efter en vecka i en Lexus (med plastig sci-fi-interiör) har jag konstaterat att servot i min sjua gott kunde få hjälpa till lite mer. Jag är inte ute efter den "fjäderlätta" verklighetsfrånkopplade känslan som bl a Audi kör med, bara att ratten går något lättare än den gör nu. Går detta att ordna på något enkelt sätt?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Funderar på om allt står rätt till med ditt styrservo. Vet du föresten om det är servotronic på din bil. (tror de flesta 740 har det). Min erfarenhet från 750in är att styrningen är minst lika lätt som en lexus, i låg fart, (kan faktiskt kännas lite "vevig" och skulle nog personligen vilja ha lite högre utväxling). Med lite fart blir den bra och den komunicerar sedan bättre ju fortare det går.
Om något fel uppstår på servotronicen så blir den mer tungstyrd i låg fart.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Servotronic finns inte i utrustningslistan, men om det är standard så står det förstås inte med där. Mig veterligen har bilen inte servotronic, men jag har bara antagit att det inte finns. Har definitivt inte lättgående styrning i låga farter...

Går det att kolla om bilen har servotronic (jag har BMW:s utrustningslista och där står det inte) och vad kan isf vara felet?
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Vad jag vet är servotronic tillval på e38. Min farfarhar servotronic och den är extremt lätt i låga farter...
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Två ledtrådar till om bilen har servotronic, är att titta i säkringsboxen. Sitter det en säkring på den plats som är benämnd "servotronic" kan man börja misstänka att den har det.
Gör man sig sedan besväret och tittar under i bakkant på styrsnäckan och dessutom hittar ett kablage som går in i den, så kan man vara ganska säker på att så är fallet.
(Ska för säkerhets skull säga att detta gäller e32/34 men jag tror det är fullt tillämpbart på e38 också :-)

(Servotronic står inte angivet på den papperslapp med utrustning som brukar sitta under baksätessitsen, även om bilen har det som extra utrustning).
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag skulle vilja lyfta denna tråd för att helt enkelt fråga:

Ska en BMW 730 -92 (E32) vara tungstyrd?

Jag har inte någon variabel servo (Servotronic) på min. Det är antagligen enklaste utförandet. Servot fungerar utan tvekan och går jämt när man vevar runt. Däremot är det ingen riktig styrka i det. Tjejens SAAB 900 -90 har lättare styrning och avståndet till min Peugeot 605 SV3.0 är astronomiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.