AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
883

lacka kjolpaket

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej,

jag har nu lackat fronten till mitt M535-paket. Jag grundade plasten med Plasthäftandegrundfärg, lackade därefter med den metalliclacken min bil har och avslutade med ett lager klarlack. Det ser bra och jag är nöjd med mitt resultat, MEN!

jag unndrar nu jag rätt till väga och om inte så har jag ju övriga delar av kjolpaketet olackade. Är det nåt jag bör tänka på vid lackning av plast?? Skulle uppskatta tips eller vägledning från erfarana lackerare =)

///Tomas M
BMW 528i -86
BMW E28 registrer #001
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
tompas: Utan att veta vad du använder för färgmärke o.s.v. så är en grund princip att alltid ha lika många lager klarlack som grundfärg. Grundfärg brukar läggas i 2-3 lager, vilket medför 2-3 lager klarlack. Tänk på att lagren ska vara tunna.
Du gör helt rätt i att använda plasthäfftaren.

Ibland kan det också vara värt att lämna arbetet till en fackman som oftast utför jobbet: snabbare, bättre och med en högre bestående kvalité.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag misstänker du annvänder dig av bättringsfärg på spryburk när du målar om ditt kjolpaket.
Det funkar och brukar hålla rätt så bra, om du flexar, dvs böjer blast bitarna så kan du se att färgen spricker (inta alltid det gör det)
Om du hade blandat upp färgen själv, så finns där mjukmedel (mjukgörare)att blanda i, som gör att färgen är lite mera flexibel.Jag har tom sett killar som har lackerat inreding med billack som det har varit mjukgörare i, och det har hållt, dvs det har inte flagnat eller spruckigt.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Missade klarlacken..Lägg klarlacken innan täckfärgen har torkat, den ska bara mellan torka.Du ska lägga på ett tjockt lager klarlack, du ser när den börjar ändra färg och bli grumlig och då har du lagt på förmycket, men om det skulle inträffa så bara ta ett djupt anndetag och blås ut klarlacken.

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Tack för tipsen, har som sagt lagt på bättringsfärg (BMW org), 7 burkar á 150 ml/st, på bara fronten. Lackade ganska tjockt med grundfärg innan, samt har nu lagt på ett lager klarlack bara. Tycker ni att jag borde lägga fler lager klarlack såhär i efterhand några timmar efter lackning?? eller?

För nu har jag sidorna, bakkjolen, vingen och skärmbreddarna kvar... ska gå efter tipsen. tack återigen

///Tomas M
BMW M528i -86
BMW E28 registrer #001
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
för att se en bild på hur lackningen blev klicka på textlänken till min bil vid sidan här

<<<<-----------M528i -86 =)

///Tomas M
BMW M528i -86
BMW E28 registrer #001
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.