AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.216

Sneda bakdäck e30

Vad kan man göra om ett bakhjul sitter snett på sin e30? Vad jag har förstått så kan man inte göra några hjulinställningar där?
m5
13
m50 b25
e30 316 förgylld med lite det ena och det andra
du kan tillverka exentrar till dina bärarmar såatt du får upp den inre bärarms infästningen lite grann... påde viset får du hjulet lite rakare

nord europas fulaste dragkrok
jag är inte så hajj på att tillverka saker till bilen. Det är bör väl vara nåt som har fått sig en törn kan jag tänka mig, och den saken bör väl gå att byta? Är det bärarm eller nåt isf? jag ser inte att bakhjulet står snett på nåt vis heller men jag tycker att det ena har nött mer däck än på andra sidan..
De mätte alltihop när jag gjorde framvagnsinställning på bilen men dum som ajg är så förstår jag inte mycket av papperet jag fick hem. Jag kan skriva vad som står om bakaxeln.

Vänster Höger
Total toe/skränkning -6.8mm
halv-toe/skränkning -5.4 -1.4
Hjullutning -01*09' -02*32'

sen så står det en massa annat oxå, men jag antar att det är det där som är det väsentliga.
m5
13
m50 b25
e30 316 förgylld med lite det ena och det andra
är bilen sänkt???

nord europas fulaste dragkrok
jag har faktiskt ingen aning.. :-/
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Upplever att mitt högerdäck är mer snedslitet än det vänstra.
Jag har en teori om att det kan bero på att tanken samt batteriet sitter där. O vid fulltank är det ju faktiskt ca 80kg på högersidan bak.
Tanken är tvärgående och borde ge en hyffsat jämn belastning över bakhjulen.

Att det sliter snett är i första hand beroende av toe-inställningarna. Eftersom E30, som ni säger, saknar möjlighet att justera toe-mått så är det byte av bärarm som gäller. Blir det inte bra då så får man kolla upp infärsningar och möjligen hela bakvagnsbalken.

Snabels bil verkar inte vara sänkt med tanke på det relativt låga toe-värdet på ena hjulet. Det högre toe-värdet tyder på att något är krokigt tycker jag.

/Anton
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Om du tittar noga på bilen bakifrån.Upplever du då att bilen lutar åt något håll ?
Okej, nej jag kan inte se att den lutar. Jag kan tänka mig att bärarmen är lite sned med tanke på att förra ägaren var in i en snödriva med bakdelen, just vid däcket där.. Vad kostar en bärarm?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
En sånn kostar i runda slängar 3.000:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.