|
|
|
|---|---|
|
Köpte en BMW från tyskland och den blev reg. bes och kontroll bes maj i år. Fick ett regnr på XXX XX9 alltså en slutsiffra på 9. Men idag fick jag tid för ny kontroll besikting i dec i år. Kan det vara så att man kan får ett regnr utanför perioden vid reg. bes. känns lite o nödigt att bes bilen igen om 3mån (slutsiffra 9=sep-jan). //Ville | |
|
Är det ingen som känner till detta om man kan få en 9: fast man bes i maj ni som har import bilar hur ser det ut för er. //Ville |
|
|
Regbesiktade en måndag i maj, på torsdagen kom det papper att det var dags för kontrollbes. Är ju inte klokt. Har slutsiffra 5. Turn on - tune in - flat out |
|
|
Men när man gör den regbesiktiningen för 2000kr gör man ju också en kontrollbes som ska vara ett år fram presics som valigt eller?? Men så fick jag siffra 9 när jag regbes i maj alltså blev kontollbes utanför perioden, ska det verkingen vara så eller gjorde som fel som gav mig ett reg nr som sluta på 9. //Ville |
|
|
Du ska intr behöva besiktiga den igen. Ring och hör med dem! ------ Länk Länk |
|
|
Slutsiffran ska väljas med hänsyn till när bilen registreringsbesiktas, du ska alltså inte behöva kontrollbesikta bilen igen förrän i samma period ett år senare. Kontakta Bilprovningens kundtjänst eller Vägverket för att kontrollera vad som hänt och se till att få det tillrättat. Det kan nog bli svårt att få registreringsnumret ändrat, och även att få en besiktningsfri period. Du kommer alltså troligtvis att få inställa bilen för kontrollbesiktning ytterligare en gång, men du kan begära att få besiktningen utförd utan avgift... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"Slutsiffran ska väljas med hänsyn till när bilen registreringsbesiktas" Det är alltså inte en regel/krav/lag utan upp till var och en besiktings man att se till om det är möjligt. Har ringet till bilprovlingen redan och dom säger ring vägverket men har inte kommit fram där sist när jag ringede, middas rasten tog slut i kö väntan. //Ville |
|
|
power_1333: Nej, inte alls. När registreringsbesiktningen utförs och bilens uppgifter läggs in i Vägverkets databas får man direkt ett registreringsnummer tillbaka från Vägverket, det är alltså ingenting Bilprovningen eller en enskild tekniker/ingenjör påverkar på något vis... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Ringde till Vägverket idag och fick svaret: Vissa har tur med att få ett reg nr som passar in i perioden och andra inte men ofta blir det "rätt". Men om du inte är nöjd kan du begära en provning av ärendet som kostar 600kr. Så jag får snällt bes bilen igen för 300kr. //Ville |
|
|
Effektiv prissättning för att slippa ärendeprövningar... ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Min bil reggades i oktober 2004 fick en 9, kom besiktingspapper i förra veckan, aug -till jan , här blev det i allafall rätt, givetvis fick jag den förbokade tiden i Eskilstuna pga förra besiktiningen :) ///MVH Hasso Länk |
|
power_1333: Tråkigt svar från Vägverket, skönt att 99% har "tur" i alla fall...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag gjorde min regbes i Malmö i slutet av april. Jag frågade då om numret gick att påverka. Enda anledningen till att jag ville veta det var för att jag absolut inte vill ha tre sexor på rad bland siffrorna. Svaret jag fick då var att: "Det blir det inte, du kommer att få en fyra som slutsiffra" och sedan vidare att numret ej gick att påverka. En fyra var siffran jag fick så jag verkar ha haft tur. Men i maj sen såg jag bilar som fått en sjua som slutsiffra och X i början av skylten så nummer åt alla håll och kanter verkar det bli... |
|
|
Jag regbesiktade min förra veckan och fick en 8:a som sista siffra. ___ //Ulf |
|
|
reg. bes idag, 8 i slutsiffra här också så jag klara mig till nästa år. BMW CS #5139 |
|
|
Jag var alltså ironisk när jag skrev att "99% har tur". Självklart fungerar systemet så att slutsiffran som tilldelas en bil gör att den hanmar i rätt besiktningsperiod. Att Vägverket sedan vill ha det till "tur" och inte vill rätta till ett misstag är bara tråkigt och dålig stil från deras sida... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
traum: Vad är det för fel på 666?? Det är ju "number of the beast"!! Skithäftigt ju!! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.