AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.132

Glykol läcker...

Ti
61
Tim_82
525i -90
Min e34 525 läcker glykol.. har ingen aning om hur pass omfattningen är men har iaf fyllt på en lite skvätt sedan jag köpte den för ca 2 veckor sedan.

Hissade upp bilen på macken och såg att det var fuktigt på plåten där torpedväggen går ner och blir golv.
Såg att det var blött runt den svarta gummimattan [ljudisoleringsmatta?) som ligger utanpå plåten. När jag tryckte på den så rann det ut kanske en dl glykolvatten!

Har kollat runt anslutningarna som går in mot kupen och kan inte se något läckage där?
har även legat och kännt runt pedalerna och under mattan där det är torrt och bra.

Var kan det läka? har läst lite olika inlägg om ev expantions locket men det är ju så långt fram så har svårt att tänka mig att vattnet skulle lägga sig unde den mattan under bilen.

Har värme i bilen och ingen märkvärdig fukt på rutan..
är det så jävligt att värmepaketet är slut och måste bytas??

/mvh Tim

'I wish God was alive to see this'
Ti
61
Tim_82
525i -90
har även sett att det alltid är lite blött i högra motorfästet under grenröret.. om det är olja eller glykol som ligger där vet jag inte..
säkerligen olja iofs då filtret sitter precis ovanför det.

Har iaf varit ute en sväng till och letat överallt.. under och runt dom 3 slangar som går in i kupen samt under det där ormboet med slangar som ligger till höger om dom 3 kablarna utan att hitta en droppe..

Jag tror att det läcker där dom 3 slangarna går in men som mellan torpedväggen och ljudisoleringsmattan som ligger där...
hur ser det ut där bakom? är det möjligt att den kan läcka där?
är ju som en damaska som sitter runt dom 3 slangarna som jag inte kunnat se bakom.

ja mycket svammel men någon kanske förstår =)

tacksam för alla svar!

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan vara vid värmeventilerna som det läcker, jag har för mig någon här haft det problemet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ti
61
Tim_82
525i -90
var sitter den?

Ti
61
Tim_82
525i -90
har lokaliserat var det kommer ifrån men vet inte vad det är för något.
till höger om där dom 3 slangarna går in till kupen så är det som en massa slangar som går in i en koppling.. ser ut som ett ormbo där =)
under dom slangarna kommer det glykol?
är det någon värmekran eller liknande?

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är värmeventilerna du hittat, som Erik pratar om. Bara att lossa på slangarna och lossa "paketet" som sitter med några muttrar. Om du har tur hittar du en som är OK på en skrot, annars kan du renovera den gamla. En ny är ganska dyr...

/Per
Ti
61
Tim_82
525i -90
hur ser man om dom är ok på skroten? vad är det som går sönder?

Ti
61
Tim_82
525i -90
det kanske bara är någon slang som gett upp?
förstår annars inte vad som kan vara felet på den då?
andra som har haft problem med värmeventilen har ju inte fått någon värme i bilen eller bara värma. vad jag kunnat läsa mig till på forumet.

Ti
61
Tim_82
525i -90
så det är bara att byta hela ventilen som gäller..
skulle vara kul om någon besrev för mig vad det är som läcker..
kan ju säkert vara flera anledningar men någoin kanske haft samma fel?

tacksam för alla svar
/mvh Tim
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tim, här ser du hur det ser ut. Plocka isär och kolla på alla slanganslutningar och packningar. Är osäker på vad som är felet på din. Bifogar 2st länkar:

Länk

Länk

/Per
Ti
61
Tim_82
525i -90
tack för det svaret!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.