AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
439

Akut fråga bilköp!

H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Var och kollade på en 320 E30 idag och den tänder inte på alla cylindrar och den blåröker. Kan det vara så enkelt som att 1 tändstift är trasigt att han blåröker, eller är det betydligt allvarligare?
Om den blåryker är det olja i förbränningen väl? Tycker inte det på att toppen är dålig....?

Mitt råd...försök hitta en utan denna åkomma...

/Simon
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kolla kompretionen på den, men annars leta upp en annan e30 finns många fina exemplar för inte så fasligt mycket
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Saken är den att den gick kanon enda till för 15 min innan jag kollade på den. Killen sa att den rykte till lite och sedan så gick den inte på alla cylindrar. Priset är bra på den och bilen har bara gått 11 000 mil så jag undrar bara om det kanske är något (enkelt) eller m man kanske blir tvungen att byta motor?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Hoppa den bilaffären, alt att han får rep bilen innan du köper, om du inte får bilen så billigt så att i värsta fall ett motorbyte täcks av prissänkningen.
Jag har själv klarat att att få liknande fenomen på mina bmw och varje gång så har det varit en vippa som har gått av.
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Kan man byta kamaxel + vippor med motorn kvar i bilen eller måste man lyfta ur den?
Su
554
SunKi
325i -92
Om det nu är ett enkelt problem är det ju bara att säga åt ägaren att fixa det så kommer du och provkör igen, vill han inte göra det... strunta i affären.. vill han sälja bilen och är ärlig så fixar han det.
Bj
143
Bjarne
525i -91
Det kan ju vara så att den tar olja i en cylinder och därför blir det tändstiftet dåligt snabbare än de andra. Om så är fallet är det troligt att det är ventiltätningar/styrningar som är dåliga och en topplocksrenovering är aktuell.
H-
154
H-L
635 CSi, -83
320i, -86
Ventilstyrningarna måste väl en verkstad ta bort och klämma dit nya? Har en bok om motorrenovering på m20 motorn men den tar inte upp hur man byter styrningarna... Hmmm det blir mycket pengar man får lägga ut om jag väljer att köpa bilen men å andra sidan är den i gangsta bra skick och motorn har bara gått 11 000 mil. Får väl se om killen är villig att sänka priset så det täcker en del av renoveringen. Annars skulle det vara rätt intressant att lyfta i en motor från 325:an...?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.