AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.342

Skillnad på 540 och 540?

Sida 1 av 2
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hej,

Efter att jag skaffat min 540IA Touring -98 blev även min bror förtjust i bilen varför han nu införskaffat en 540IA Sedan -02.

Till saken hör att jag för några dagar sedan provade hans bil och blev mäkta förvånad. Den hade en helt annan karaktär än min.
Den var mycket känsligare vid gaspådrag och kändes väldigt potent. Nästan som om Ekonomiläget på sedanen var som mitt sportläge fast utan att hänga kvar på höga varvtal.
Direkt efter provkörningen satte vi oss i min bil och körde samma sträcka, den kändes ungefär lika snabb men gav intryck av en mycket lugnare karaktär och krävde inte lika varsam högerfot.

Nu väger väl Touringen lite mer men är det hela sanningen? Det skiljer fyra årsmodeller så är automatlådan annorlunda utväxlad, har låda/motor annan mjukvara eller dyl?

Jag blev förvånad över vilken skillnad det var i körintryck fast vi har likadan motor.

Bug
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
-02an har "fly-by-wire" till styrsystemet, sedan kan det skilja lite mellan motorerna med beroende på när din bil är tillverkad.
Dom e39or jag har kört som har det nya styrsystemet till gasen känns lite "nervösa".

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Kan bero mycket på hur bilen är inkörd. Om det skiljer något mellan bilarna är inte jag rätt man att svara på
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Kan det bero på vanos eller inte vanos?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Just det, största skillnaden är Vanos (aut. reglerade ventiltider, bättre vrid på låga mellanvarv + liten bränslebesparing) som kom -99 på V8, Touringen väger väl lite mer men det är säkert ytterst marginellt.

Mvh
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
OK, Vanosen alltså.
Det var intressant att veta. Bilen kändes verkligen annorlunda jämfört med min.

Bug
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Vanosen är inte den stora skillnaden, min har med vanos men är inte alls lika nervös som bilarna med det nya styrsystemet.

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Off topic:
tsaros: Vill se bilder på din nya bil snarast!!
Önskar dig lycka till med den!!
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Kidde, det finns lite bilder här Länk

// Mvh Andreas

Min förra 528i Touring
Länk
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Ser ju fin ut!!
Som sagt - lycka till!!
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Tackar :)
Där är en del småpill på den innan jag är nöjd, men det blir skoj att peta lite igen :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
tsaros: OT men vem är Herr Advokat Ask?

/Udo Dirkelsniff

Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Det är Asken :)
Han hjälpte mig en hel del i samband med köptet och fick titeln Herr Advokat :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bug: prova uppgradera programvaran till automatlådan och motorstyrningen det kan göra underverk på sånt här... Asken
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Där är han ju :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Asken: Måste man be BMW om sådana uppgraderingar?
Kostar det extra eller kan de göra sådant kostnadsfritt om bilen ändå är inne på service?

Jag antar att det bara är BMW som har mjukvaran, fristående verkstäder är väl inte ha den?

Bug
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag är också nyfiken på det som Asken tar upp. "Uppgraderingar" ... på BMW i E-tuna har jag frågat och möts av frågetecken. Har därför gått över till serva bilen i Västerås (av flera skäl), och har faktiskt en tid för Insp. I nästa vecka. Vad exakt skall jag fråga efter? Är detta något som de bör känna till om jag säger: "uppgradera programvaran till motorstyrning och växellåda, tack"?

För övrigt snygg bil Tsaros! Mina favoritfälgar dessutom. Lycka till med bilen! Men glöm inte att advokat är en skyddad titel ...;)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Då får inte Asken vara advokat längre :)
Jag har en uppsättning med M5 hjul med splinkas nya PS2 på som jag kommer köra istället för dessa.
Dessa gör sig nog utmärkt som vinterhjul :)
Eller så köper jag en uppsättning med något mer lämpligt och har på vintern.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JA här är jag:)
Det är bara BMW som har det. De kan kolla vilken version på programvaran bilen har och har det kommit en ny så brukar den hjälpa till att bilen går lite mjukare och ibland drar lite mindre soppan, kostnad vad jag vet 500-1000kr men fråga först. Man måste kunna sin DIS/ GT(Group Tester)-1:a och veta hur man får tag i detta. AGS är växellådestyrningen(gälelr bara automat) och DME är motorstyrningen dessa skall få ny prgvara. Det tar nån timme men restetar också gamla inställningar och bilen lär sig massa hur föraren kör på nytt. Läsa av och nolla felminnen är inte heller fel.

Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Mycket bra information, tack! Jag skall genast ringa och förbereda serviceteamet (låter ambitiöst, eller hur :D).
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Ja det var intressant, jag kanske åker runt med en gammal mjukvara som kostar en massa bränsle..
Måste kolla detta vid nästa service.

Bug
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.