AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
598

E30 318 -88 problem med kylning

Fr
8
Fredde-G
318i -88
535 -93
Motor blir varm, kylarfläkt, viskosfläkt (ej elektrisk) går bara på "tomgång" även när motorn bli varm.

Har tagit bort termostaten så länge men det räcker knappt ( får köra kupevärmen på fullt för att den ska kyla )

Är det "bara" att byta fläkt? eller ska man kolla på något annat?

/ Fredrik

"Gammal kärlek rostar, men går att laga"
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

1 kolla att det finns kylarvätska och att oljan inte är som vispgrädde (vit)

3 byta fläktkopling

3 kolla att kylaren inte är igensatt.

Jag tror att du skall börja med att kolla kylaren. Om ett nytt kylarpaket inte är allt för dyrt så är det relativt lätt att byta. Skall du byta fläktkoppling så bör du läsa på ordentligt först.- kolla gör det själv.

E
Fr
8
Fredde-G
318i -88
535 -93
Hej, tack för svaret

Har kollat kylarvätska och oljan är oxå ok, har fått förklarat för mig att det antagligen är fläkten som är kass, så det blir till kolla närmare på den och att ev byta den då (den ska inte gå att stoppa när motorn är varm eller gå på "tomgång").
E
1.156
E
320 ci cab -04
Under normal landsvägskörning i normal temperatur (upp till 20 grader) bör inte temperaturen stiga även om fläktkopplingen är kass.

Börja med att byt fläkkoppling, är den inte bytt tidigare så behöver den ändå sannolikt bytas på en så pass gammal bil. (Jag har själv bytt min)

E
Fr
8
Fredde-G
318i -88
535 -93
Körde en kylarrensning i går men det hjälpte föga, tror att kylaren kan ha gjort sitt oxå, för som du säger så kyler den inte vid landsvägskörning ( måste köra värmen i kupén för fullt ) så jag antar att även om jag byter fläktkopplingen ( ska göra det oxå ) så kommer jag sannolikt att bli tvungen att byta kylaren oxå.

Fredrik
parolof
hur mår vattenpumpen?
Fr
8
Fredde-G
318i -88
535 -93
Vattenpumpen verkar som om den mår finfint, han tackar för omtanken ;-)
bums
Jag har exakt samma problem som du. Samma slags bil.

Jag har även vatten från avgasröret så min topp är nog sprucken.
Har du kollat oljan och avgasröret ordentligt ?

Innan dess byte jag termostat utan att det hjälpte.
Jag provade att lufta systemet utan resultat, men har du provat det ?

Min fläktkoppling verkar helt i sin ordning.

Jag har kört wondarwelds motorsvets på toppen, tror att det hjälpte men tempmätaren har helt bara lagt av så jag har inte fått det bekräftat.

Min vattenpump rasade föresten under tiden jag körde wondarwelden så den har jag också fått byta.

och till sist konstaterar man att kylarjäveln var igensatt så den har jag bytt.

Mycket där...

Summan är att. Fyfan när det börjar jävlas med kylsystemet på just den här biltypen. Det kan ju bero på så många saker och kan lätt bli dyrt. Försök att konstatera utom allt rimligt tvivel att det inte är topplock/packning som är trasigt genom t ex kompressionsprov. Om det är det som är felet genereras övertryck och om det inte åtgärdas så kan det sluta med att du får byta ut en jävla massa grejer=mycket pengar åt skogen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.