|
|
|
|---|---|
|
Hur går man till väga för att göra detta? Finns det någon beskrivning på nätet eller nån som vill skriva hur man gör? :) Min Bil - Länk | |
|
no problemo. ;D ta loss dörrsidan,sitter en skruv innanför dörrhandtaget, sen en bakom luckan för el-speglarna. sen så sitter det klipps runt om kanten på dörrsidan. efter det så trycker du hela dörrsidan uppåt. man brukar måste vara lite bästämd. efter det så tar du lös backspegeln,listerna mot rutan. in och utsidan, sen tar du bort plåtdelen på utsidan rutran mot bakdörren om man säger så,sitter 3 st skruvar bakom listen som rutan glider i. efter det så kör (vevar) du rutan till lämpligt läge så du kommer åt dom 2 låssprintarna som håller ihop rutan med fönsterhissen. där sitter det så sitter det 2st plastskallar eller vad man ska kalla det. dom bänder du bara isär med en skruvmejsel.sen är rutan bara att plocka upp. så här brukar då jag gör iallafall.nu var det ett tag sen jag gjorde detta själv men detta beskriver det väl i stora drag. =) hoppas det går bra. lycka till. |
|
|
Du kan med fördel bända upp den kromade listen på insidan av rutan, först av allt. Då kommer dörrsidan upp lite lättare. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Ok, tack för svaren! Dörrsidorna har jag haft bort många gånger, bytt backspeglar också så det ska nog gå bra! Måste in o besikta snart o har svagt tonat framrutorna....! Min Bil - Länk |
|
|
Fanzy: en fråga bara, "sen tar du bort plåtdelen på utsidan rutran mot bakdörren om man säger så"...Vad menas ? :P Min Bil - Länk |
|
|
Är det glidskenan han menar..? Den sitter nog bara i två Torx-skruvar. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
OK, då ska d inte va några problem :) "Men jag kan ju ha fel" Hehe det va en bra signatur! Min Bil - Länk |
|
|
haha nej nej. den svarta plåtdelen som sitter på bakre delen av framdörren. du har en svart plåtlist eller va man ska kalla det. :P sitter på bakre delen av rut ramen om man säger så.sitter mellan gummilisten som tätar dörren och listen som rutan går i. vet inte hur jag ska förklara det. men du kommer att märka när du har börjat. enda sättet att ta ut rutan utan att ta bort den är att slö sönder den å damsuga upp glaset. ;D |
|
|
haha då förstår jag det är den yttre listen? Det finns två stycken eller hur? En mot bakrutan o en mot framrutan? Vissa stylingfirmor säljer dessa i kolfiber look! Nu fattar jag nog vilken list/plåt du menar! Min Bil - Länk |
|
|
Men herregud, den behöver man inte nödvändigtvis inte ta bort. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Sorry, nu slant det i huvvet. Tänkte på E28. ;/ - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
camata: Där stämde din signatur in! :D Min Bil - Länk |
|
| camata. :D haha nä om du slår sönder rutan så behöver du inte. ;D hehe kunde inte hålla mig. ;D | |
|
Ytterligare en fråga efter att ha slitit loss en ruta från skroten; Visst Måste gummlisten som går längst med rutan upptill bort? Det är väl inga problem att få tillbaka den sen?? Min Bil - Länk |
|
| inte vad jag kan minnas. så länge man tar bort plåtlisten så ska det nog gå. men jag har för mig att det var nån list ivägen för skruvarna till plåtlisten. men om du behöver lös med nån list. ta bara nått smörjmedel på listen om när du ska trycka tillbaks den. | |
|
Helst silikonbaserat, då vanligt 5-56-smörj inte är det jättevänligaste mot gummi. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
OK, vart får man tag i detta då? Min Bil - Länk |
|
|
Oj. Överallt..? Macken, verkstaden, bildelskrängaren, osv. P.S. Köp på dig lite riktig silikon (inte våtrums-/byggsilikon) som du masserar in alla lister i bilen med. - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.